
 1 

Rebuilding a Fragile Institution: The Sisyphean Loop of China’s Media Reforms 

 

Abstract: This paper identifies a cyclical pattern that China’s media system has repeated during 

each period of the one-party regime: not only was the national media system built in the early 

Mao era wrecked and abandoned by Mao during the Cultural Revolution, progress made in 

media reforms during the Deng and the post-Deng eras was also rolled back along the way. 

Playing alternately the roles of sponsor and terminator, the one-party system has placed the 

reform of its media system in a Sisyphean loop of rebuilding and regressing. Taking a historical 

institutional approach, I argue that this cyclical pattern should not be understood merely as 

continuous setbacks suffered by media professionals pursuing reforms, but more importantly, as 

a recurring breakdown of the institutionalization process that the Party has repeatedly initiated 

and then abandoned amid its legitimacy crisis. In this sense, the history of China’s media reforms 

is a microcosm of the uneasy relationship between the one-party system and its fragile 

institutions.  

 

During the past seven decades, China’s media system has undergone profound changes 

under the rule of the Chinese Communist Party (CCP). Especially since the 1990s, China’s 

media reform has been closely followed by scholars inside and outside of China. However, there 

has not been an overarching framework to understand the development of China’s media system 

overall. What is the relationship between the media reform since the 1990s and the media’s 

transformation before the 1990s? What changes and continuities can be found in the 

development of China’s media system since 1949? How has the relationship between the media 

system and the one-party system evolved over time? These questions cannot be answered 

without a comprehensive historical survey. Therefore, this paper aims to develop an overarching 

framework to understand China’s media history since 1949.  

To track the institutional transformation of China’s media system since 1949, this paper 

adopts a historical institutional approach. More specifically, it follows historical institutionalism 

in three senses as defined by Pierson and Skocpol (2002). Firstly, historical institutional research 

is driven by “big questions and real-world puzzles” and usually aims at macroscopic analysis (p. 

5). This research focuses on the big question of how China’s one-party system relates to and 

interacts with its media system, and it aims to understand the real-world puzzles present in the 



 2 

way that relationship has transformed over the past seven decades. Secondly, historical 

institutional research is conducted through “sophisticated process-tracing” of institutional 

transformation over time, which “involves a substantial historical component” (p. 6). Despite this 

heavy focus on history, historical institutional  research is different from purely historical 

research in its ultimate pursuit of an explanatory argument to answer the big questions it raises. 

Therefore, it is carried out with “theoretical attentiveness to historical processes” (p. 6). In 

engaging in sophisticated, theoretically-informed process-tracing of the institutional 

transformation of China’s media system since 1949, this paper ultimately aims at developing an 

explanatory argument about the dynamics of China’s media reform. Thirdly, historical 

institutional research rarely treats an institution in isolation but tends to analyze its developments 

and effects in the broader context of institutional configurations. This paper will seek to 

understand the development and effects of the institutional transformation of China’s media 

system in terms of the regime’s overall institutional dynamics during the Mao era, the Deng era, 

and post-Deng era. 

To better understand how the overall institutional dynamics of China have changed over 

the past seven decades, this paper will also draw on Huntington’s (1970) theory about the 

evolution of communist regimes. Based on a comparative historical study of major communist 

regimes at the time, Huntington proposed that all such regimes evolve through three phases over 

time, each with its own distinct institutional dynamics. He argued that a communist regime was 

confronted with “a Weberian sequence of opponents” in three consecutive phases (p. 32). First, 

in the transformation phase, a new regime is usually established by destroying the traditional 

sources of authority under the guidance of a charismatic leader and a revolutionary ideology. 

Second, in the consolidation phase, the Party is reestablished as the source of authority and 



 3 

legitimacy, replacing the charismatic founding leader and the revolutionary ideology. Third, in 

the adaption phase, the Party must address legal-rational challenges to its authority. Although 

Huntington’s theory was proposed in 1970, it aptly captures the dominant institutional dynamics 

of China during the Mao era, the Deng era, and post-Deng era. This paper adopts his theory as a 

starting point to examine the institutional transformation of China’s media system in those three 

phases.  

Ultimately, this paper identifies a cyclical pattern that China’s media system has repeated 

during each period of the one-party regime: not only was the national media system built in the 

early Mao era wrecked and abandoned by Mao during the Cultural Revolution, progress made in 

media reforms during the Deng and the post-Deng eras was also rolled back along the way. 

Playing alternately the roles of sponsor and terminator, the one-party system has placed the 

reform of its media system in a Sisyphean loop of rebuilding and regressing. This cyclical 

pattern, I argue, should not be understood merely as continuous setbacks suffered by media 

professionals pursuing reforms, but more importantly, as a recurring breakdown of the 

institutionalization process that the Party has repeatedly initiated and then abandoned amid its 

legitimacy crisis. In this sense, the history of China’s media reforms is a microcosm of the 

uneasy relationship between the one-party system and its fragile institutions. In what follows, I 

present a theoretically-grounded historical overview of the institutional transformation of 

China’s media system in the past seven decades.  

Media Under Mao (1949-1976): A Vehicle for Revolution and Continuing Revolution 

With the founding of the People’s Republic of China (PRC) in 1949, a revolutionary one-

party system inaugurated an intensive phase of institutionalization in which a whole new set of 

institutions was founded to transform the old political, economic, and social order. Huntington 



 4 

(1970) identified this phase as the transformation phase, which is often completed under the 

guidance of both an ideological commitment to communism and a charismatic leader. This was 

the case in the PRC. Under Mao’s leadership, the PRC achieved a relatively high level of 

institutionalization in the 1950s along the line of state socialism. However, the reliance on “an 

ideology and a leader” as the source of legitimacy proved to be both a boon and a bane to the 

one-party system: while ideological commitment and charismatic leadership can serve as the 

driving force in the destruction of the old order and the institutionalization of the new regime, 

they “tend to become dysfunctional to the maintenance of the new system” (p. 26). As the Party 

establishes routinized and bureaucratic authority through putting a new set of institutions in 

place, its leader nonetheless perceives this accomplishment in institutionalization as a threat to 

his personal and charismatic authority, developing an increasing antagonism to the Party. The 

leader typically seeks to drive a wedge between the masses and the Party by turning to 

ideological fanaticism. As Huntington noted, “the drive to ‘keep the revolution going’ was a 

drive to expand popular mobilization and to reduce party institutionalization, in short, to 

undermine the stability of the one-party system” (p. 30). Although most charismatic leaders, such 

as Castro, Ben Gurion, and Nyerere, all went down this road, Mao probably went the furthest by 

launching the Cultural Revolution, in which his Red Guards were mobilized to destroy the party-

state bureaucracy, crippling the PRC’s established institutions for almost a decade. The PRC’s 

transformation phase was marked by a major push toward institutionalization followed by a 

complete reversal away from it, both driven by a charismatic leader and revolutionary ideology.  

It was through the conflicting process of institutionalization and deinstitutionalization in  



 5 

the transformation phase that the historical trajectory of the PRC’s media system under Mao was 

shaped. As a new set of institutions was founded by the PRC since 1949, a new media system, 

deeply embedded in the new institutional configurations, was also established and put into use.  

This section will examine the configuration process of the PRC’s media system and review how 

it was invented as a vehicle for a socialist revolution through institutionalization. As Mao called 

on his followers to destroy the party-state bureaucracy in the name of “continuing the revolution 

under the dictatorship of the proletariat,” the media system was the first to suffer the brunt of this 

attack. This section will examine the media system’s role in the Cultural Revolution and review 

how it was transformed by Mao into a vehicle for continuing his revolution through radical 

deinstitutionalization.  

Institutionalization  

Just like the PRC’s other institutions, its media system was founded in emulation of its 

counterpart in the Soviet Union. Though the CCP had a small propaganda department before 

taking power in 1949, the PRC had built up a national bureaucratic system in charge of 

propaganda by 1951 under the direct guidance of Soviet propaganda experts (Brady, 2009, p. 

36). As Schram (1956) observed, the communist media system was “integrated into the total 

communication system and into the total government” as the one-party system took shape (p. 

141). To unpack the institutional configurations in which the PRC’s media system was set up, I 

will draw on Bunce’s (1999) comparative analysis of the common building principles of 

communist institutional systems and analyze how they shaped the PRC’s initial 

institutionalization of its media system. Concurring with Huntington’s notion of the 

transformation phase, Bunce argued that the transformation of society guided by an ideological 

commitment provided a fundamental point of departure for communist institutional design. She 



 6 

then laid out three concrete principles of institutionalization that have shaped how communist 

institutions, including media system, are configured. As the embodiment of these principles, I 

argue that the PRC’s media system was initially configured by the regime as an apparatus of the 

state, an instrument of the Party, and altogether a vehicle for the revolution.  

The media as an apparatus of the state. The founding of the PRC in 1949 not only 

signified the seizure of state power by the CCP, but it also involved an extensive program of 

installing a new state apparatus in light of the Marxist theory of the state. Because this theory 

identifies the capitalist state apparatus as a tool to perpetuate the political conditions for the 

capitalist relations of production, it dictates that “the proletariat must seize state power in order 

to destroy the existing bourgeois state apparatus and … replace it with a quite different, 

proletarian, state apparatus” (Althusser, 2014, p. 242). The actual process of the replacement was 

extended and complicated in view of its enormous scale and scope, but its guiding principle was 

clear and simple. As Bunce (1999) notes in her comparative study, the socialist state was 

founded on “a conjoined economic and political monopoly that rested in the hands of the 

Communist Party,” serving as the cornerstone of the institutional design of socialism. More 

particularly, such a monopoly is achieved through a dual process: on the one hand, pluralism in 

political and economic life is eliminated by abandoning competition mechanisms, such as the 

election and market, as well as their underlying institutions, like private ownership; on the other 

hand, a new state apparatus is installed that imposes “a ‘mono-organization’ order” on the nation, 

exemplified in the symbiosis of a monolithic party-state and a command economy (p. 21-22). It 

was through a similar dual process that the PRC’s media system took shape.  

Through the process of nationalization and centralization, the PRC established a 

monopoly on the media system by integrating it into the state. By the 1930s, China had 



 7 

developed a mature press market in which abundant private media competed to meet the 

diversified needs of readers, keeping pace with the world in terms of their reporting and 

management (Huang, 2015). After taking power, the PRC started to nationalize private media in 

the form of public-private joint management in1950 and completed the process by 1953. 

Meanwhile, the PRC quickly built up a party-press system mainly consisting of party organs. 

The Party committees of major administrative levels, e.g., central, provincial, and district, all 

established their own organs, which were usually named after their respective administrative 

domains, e.g., the Beijing Daily. Such a nationalized media system, as a Chinese editor put it, 

“depends on state monies to publish the papers, and it depends on state units to subscribe to the 

papers” (Polumbaum, 1990, p. 40). At the time a newspaper was inaugurated, it would also be 

assigned an administrative rank according to the administrative rank of its supervising body, 

which would determine its occupational status and reward. In being absorbed into the 

administrative rank system, the PRC’s media system derived its initial structure largely from the 

administrative structure of the state and was “organized like other government bodies, according 

to rank” (Burgh, 2004, p. 19). Together with the propaganda bureaucracy, the network of the 

party-press comprised a supra-bureaucracy under the leadership of the Central Propaganda 

Department. A supra-bureaucracy, which is officially called the Xitong (system) in Chinese, has 

a key feature that “all organizations within the sector must ‘follow the centrally established 

policies’” (Brady, 2009, p. 12). Media institutions across the nation fall under the propaganda 

system led by the Central Propaganda Department. The state hence secured a monopoly on the 

media system, which was an extension of its joint political and economic monopoly.  

By means of the socialist transformation, the PRC transformed the new media system 

from an industry to an apparatus of the state. Althusser (2014) famously compares and contrast 



 8 

how the state apparatus and ideological institutions in a capitalist state perpetuate the capitalist 

relations of production: while the state apparatus operates as a strictly organized public 

institution and functions mainly by repression, ideological institutions operate as relatively 

autonomous private institutions and function mainly by ideology, which he termed as the 

ideological state apparatus. The socialist transformation in the PRC not only terminated the 

media’s status as an ideological apparatus of the capitalist state, but it also reforged it as a state 

apparatus of the socialist state by enduing it with the key attributes of the state apparatus as 

identified by Althusser. Through its absorption into the propaganda supra-bureaucracy, the 

media in the PRC was integrated into the state apparatus as “an organized whole whose different 

parts are centralized beneath a commanding unity.” Just as the state apparatus secures its unity 

“by its unified and centralized organization under the leadership of the representatives of the 

classes in power” (Althusser, 2014, p. 247), the media in the PRC was directed by the Central 

Propaganda Department to, according to a CCP handbook on propaganda policies, “sing as one 

voice” (Brady, 2009, p. 12). Most importantly, as demonstrated by the daily directives it 

received, the media system in the PRC functioned as much by repression as by ideology, which 

is the key feature of the state apparatus.  

As a state apparatus, the PRC’s media system not only fulfills its manifest function as a 

propaganda tool, but also its latent function as an intelligence network. As Robert Merton notes, 

institutions have both manifest functions that are intended and recognized, and latent functions 

that are not intended or recognized. Many major party presses regularly publish internal reports 

that address the nation’s pressing issues, which are called Internal Reference (Neican) reports. 

Depending on their levels of classification, these internal reports are accessible to political cadres 

of different ranks and serve as important references in their policy-making processes (Wang, 



 9 

2017). It is difficult to fully understand how the media in the early PRC operated and functioned 

without recognizing its status as an apparatus of the state.     

The media as an instrument of the Party. With its acquisition of a conjoined economic 

and political monopoly in the PRC, the CCP not only eliminated the barrier between the private 

and the public, but it also dissolved the boundary between the Party and the state and reversed 

their power dynamic. Rather than being an organ of the state, the CCP transformed the state into 

an instrument of its own. As Bunce (1999) notes, because the state in all socialist states depends 

heavily on the Party in terms of personnel, resources, institutional design and mandate, it is 

actually “the junior partner in the alliance” (p. 23). The Party achieves its domination over the 

state by establishing a set of Party institutions which are parallel to respective state institutions in 

terms of jurisdiction, but which are above the latter in terms of power. Borrowing from the 

Soviet Nomenklatura system, the Party institutions in China are endowed with the power to fill 

key administrative positions in state institutions with party appointees, institutionalizing the 

power of party institutions (Brady, 2009, p. 20). With regard to overseeing media-related issues, 

the designated state institution is the State Administration of Press, Publication, Radio, Film and 

Television (SAPPRFT), and the designated party institution is the Central Propaganda 

Department. The leadership of the latter over the former is reflected in the fact that the current 

minister of the SAPPRFT is also the vice minister of the Central Propaganda Department. More 

generally, the Central Propaganda Department has broad authority over the appointment and 

removal of all senior personnel in the media sector (Brady, 2009, p. 16). Meanwhile, the Central 

Propaganda Department also plays a leading role in overseeing all work and policies related to 

ideology and media. With the instrumentalization of the state, the media as an apparatus of the 

state ultimately serves as an instrument of the Party.  



 10 

The PRC’s instrumentalization of the media is crystalized into two guiding principles that 

are still held as cornerstones in official documents and journalism textbooks to this day, namely, 

the Party principle and the mouthpiece theory. These two interdependent principles, as an 

ideological construct, are derived from Marxist-Leninist principles. Informed by Marx’s 

materialist understanding that all thoughts are rooted in their class basis, communist leaders since 

Lenin have maintained that the domain of public opinions must be dominated by the people to 

protect their interests. To achieve the dictatorship of the proletariat, the media thus should be 

controlled by the communist party which is “the vanguard of the proletariat representing the 

interests of the people” (Zhao, 1998, p. 19). In other words, it is only through the leadership of 

the Party over the media that the people’s interests can find their full public expression. This 

chain of reasoning is formulated by the CCP as the Party principle, which demands that the 

media accept the Party’s leadership, embrace the Party’s ideology, and promulgate the Party’s 

agenda. As a guideline for the media, the Party principle legitimizes the party’s domination of 

the media and molds the media into an instrument of the Party. The media’s instrumentalization 

finds its most direct expression in the mouthpiece theory, which blatantly states that “the Party’s 

journalism is the Party’s mouthpiece” (p. 19). This theory was enacted as a professional ideal 

that journalists should internalize and pursue. For example, Guo Chaoren, the former president of 

the PRC’s national news agency, i.e., the Xinhua News Agency, named the anthology of his 

lifetime thoughts on journalism On the Mouthpiece Theory. Through the process of 

instrumentalization, the CCP exacted unconditional obedience from the media.  

It is worth mentioning that the CCP’s instrumentalization of the media system was not 

carried out free from opposition. To push it through, Mao had to launch mass campaigns to crush 

the resistance from intellectuals. In 1955, a Chinese writer Hu Feng, who disagreed with the 



 11 

Party’s ideological policies, became the target of a national campaign. One charge that captured 

Mao’s particular attention was Hu’s complaint in a private letter that the Party’s domination of 

the sphere of ideas had yielded a unitary public opinion. In an anthology of Hu’s writings 

published for criticizing Hu, Mao (1977) penned a commentary entitled On the Unitary Public 

Opinion. Against Hu’s accusation, Mao maintained that: “Hu’s so called unitary public opinion 

refers to our denial of the counterrevolutionary’s right to express counterrevolutionary opinions. 

It is indeed true: our institution deprives counterrevolutionaries of speech freedom and endows it 

only to the people.” Based on this categorical distinction, Mao went on to say that although 

different opinions of people were allowed be expressed in “newspapers, magazines and forums 

to compete,” the counterrevolutionaries had “no latitude in speech and action” (p.158). He 

concluded that different opinions of the people could be reconciled by democracy, while 

counterrevolutionary opinions must be cracked down upon by dictatorship. As Qian (2013) 

points out, a theoretical foundation for the regime to deprive people of freedom of speech in the 

name of revolution was laid out by Mao in this article.  

Mao’s theory was soon put into use. After Stalin’s death, the Soviet Union started to 

reflect on problems of the Stalinist system in 1956. The PRC soon joined it and entered a brief 

period of political liberalization. The state gave intellectuals considerable latitude in all avenues 

to solicit their opinions. For example, Chu Anping argued in an article published by the People’s 

Daily that the Party shouldn’t take the state for its own, a poignant critique of the Party’s 

instrumentalization of the state. But such an outpouring of criticism gradually became intolerable 

to Mao. Intellectuals expressing critical opinions were labeled as counterrevolutionaries and 

became the target of another national campaign in which more than a million people were 

persecuted (Yu, 1988). Intimidated by these campaigns, intellectuals under Mao no longer dared 



 12 

to challenge the Party’s policies. In this sense, a unitary public opinion was achieved as much 

through the instrumentalization of the media as through the discipline of intellectuals in the early 

PRC. 

The media as a vehicle for revolution.  With its monopoly on political and economic 

power and the instrumentalization of the state, the Party in a socialist state manages to penetrate 

the nation on almost every level. Driven by an urgent desire to quickly reinvent the nation, the 

Party’s unprecedented capacity to “orchestrate developments within their environs” yields, as 

Bunce (1999) noted in a history of socialist countries, “a tendency toward … excess” (p. 24). 

This tendency toward excess reveals itself in the Party’s consistent pattern of imposing on the 

nation excessive projects, which are aimed at extraordinary achievements of all kinds and are 

pursued at all costs. For example, in 1957, Khrushchev directed that the Soviet Union’s economy 

should catch up with the US’s economy in 15 years, and in 1958, Mao directed that the PRC’s 

steel output should surpass the UK’s output in 15 years. Because of the catastrophic 

consequences of such excessive projects, the Party often has to carry out major reforms to 

reverse them, but the tendency towards excess is easily revived due to the absence of checks and 

balances, prompting some policies to go around in circles. The tendency toward excess was 

realized by CCP leaders soon after seizing power and was termed a “rash advance” (maojin) in 

official documents. From the 1950s to the early 1960s, the PRC’s general policies repeatedly 

alternated between rash advances and anti-rash advances, which stood out as a key source of 

intra-party conflict between Mao and moderate leaders like Liu Shaoqi, Zhou Enlai, and Deng 

Xiaoping (Shi, 1990). 

Because the excessive projects pursued by Mao relied heavily on mass mobilization, the 

media system served as a key vehicle for revolution in the Party’s drive towards excess. Distinct 



 13 

from routine administration work, which was carried out by the bureaucracy and with which 

citizens were only expected to comply, Mao’s programs required the people to actively 

participate in them in the form of mass campaigns. Propelled by a populist approach, these 

programs put an extreme emphasis on boosting the approval and passion of the people to secure 

collective efforts. The task of remolding people’s thinking was officially termed “thought work” 

and mainly undertaken by the media system. Maoist campaigns were typically launched by 

announcing and promoting a goal in the media, which provided a shared springboard for 

everyone to further convene within their own organizations, reach a consensus about its 

importance, and finally “contribute to its resolution” (Townsend, 1977, p. 1007). Mao’s 

programs in the 1950s, including land reform, the socialization of industry and agriculture, the 

Great Leap Forward, and smaller programs like the eradication of insects and disease, were all 

carried out as mass campaigns. The media system thus provided the key link between Mao and 

his people that was needed to set his populism into motion.  

 The function of the media system, as a vehicle for Mao’s revolution, was exemplified by 

the role played by the People’s Daily in the Great Leap Forward. In 1958, Mao launched another 

national campaign aimed at exponential growth in the agricultural and industrial sectors. In a 

conference to prepare for the Great Leap Forward in Chengdu, Mao (1968) stressed that “the 

organization and guidance of work are mainly done through the newspaper, because not much 

can be achieved by merely holding conferences.” According to Huang et al. (2015), the People’s 

Daily spearheaded the Great Leap Forward in three major ways. Firstly, to counter the attack on 

rash advances from within the Party, the notion of the “leap forward” was first raised and 

propagated by the People’s Daily beginning in late 1957 to justify the pursuit of exponential 

growth and then it was picked up by Mao to clear the way for another rash advance. Secondly, to 



 14 

mobilize the peasants to join the Great Leap Forward, the People’s Daily published a large 

number of reports that were textbook cases of fake news about breaking records in agricultural 

production, such as yielding 50,000 kg of wheat per acre. These reports triggered a snowball 

effect in which local communes competed to tell bigger and bigger lies about crop production 

growth. Because the central government adopted a ration system in which extra grain was 

extracted from rural areas, the exaggerated growth meant that more extraction was being 

demanded than local communes could afford to provide, which later caused a famine with a 

death toll of more than 30 million people. Thirdly, as Mao introduced the Great Leap Forward 

into the industrial sector, the People’s Daily also played the lead in the mobilization.  

Because the media system served as a key vehicle for Mao’s revolutionary programs, 

keeping it under his control was always one of Mao’s top priorities in his political struggles. As 

Brady (2009) put it, the struggle over the control of the propaganda system “was at the heart of 

the ongoing struggles” in Mao’s China, making the propaganda system “a microcosm of the 

conflict between Mao and his inner-party opponents” (p. 4). For example, it was only with the 

full control of the People’s Daily that Mao could launch the Great Leap Forward in 1958 amid 

strong opposition against rash advances from within the Party. Mao secured his control of the 

People’s Daily by making his secretary Wu Lengxi the editor-in-chief of the newspaper in 1957. 

As Zhu (2010a) noted, this step also marked the beginning of Mao’s efforts to undermine the 

institution norms of the propaganda system to push his own personal agenda. According to the 

CCP’s chain of command, the editor-in-chief of the People’s Daily should answer directly to the 

minister of the Central Propaganda Department, who in turn answers to other top leaders and 

ultimately Mao. In making his secretary the leader of the People’s Daily, Mao managed to 

bypass this chain of command, shifting the central Party organ “from answering to the Party’s  



 15 

central committee to answering to the chairman.” When Liu Shaoqi (1980) reflected on the 

heavy loss caused by the Great Leap Forward in 1961, he said that “people thought the People’s 

Daily represented the Party’s central committee and promoted what the Party central committee 

promoted, so for many things in the past few years, half of the blame should be taken by the 

central leaders, the other half [by] the leader of the People’s Daily” (p. 24). In the wake of the 

Great Leap Forward’s failure, Liu Shaoqi became the PRC’s president in 1959 while Mao started 

to take a back seat in the daily governance. But as Mao’s tension with Liu’s administration 

became irreconcilable, he decided to launch the Cultural Revolution, which again began with 

seizing control of the media and was pushed through by mass mobilization.  

Deinstitutionalization 

In the Cultural Revolution, Mao’s charismatic leadership and revolutionary ideology 

were integrated in such a destructive way for the regime that its party-state bureaucracy was 

identified as the target of revolution. Mao’s last revolution was predicated upon his theory of 

“continuing revolution under the dictatorship of the proletariat”, which was written in to the 

Party’s constitution during the Cultural Revolution. This theory argued that, although the 

dictatorship of the proletariat was established in the PRC through the socialist transformation, it 

faced the danger of being overthrown because people who wanted to pursue the capitalist road 

had infiltrated the regime’s establishment and risen to power. To maintain their dictatorship, the 

proletariat must continue the revolution by seizing power from the party-state bureaucracy and 

removing those “capitalist roaders.” Mao’s theory of continuing revolution cleared the way for a 

change of course in which deinstitutionalization replaced institutionalization as the basic 

institutional dynamic of Mao’s China. Within just the first several months of the Cultural 

Revolution in 1966, the “party-state bureaucracy of the central, provincial, municipal, and county 



 16 

government was all paralyzed or half-paralyzed” by the attack of mass campaigns, and “top 

leaders at all major levels were mostly arrested” (Xi & Jin, 2006, p. 118). In Mao’s drive to 

continue his revolution, the media system again served as a pivotal vehicle.  

As a major step toward deinstitutionalization, Mao began the Cultural Revolution first by 

attacking the CCP’s propaganda system and then by ordering it to be disbanded. To test the 

waters before launching the Cultural Revolution, Mao secretly asked his allies to publish an 

article in a Shanghai newspaper that accused the deputy mayor of Beijing, Wu Han, of being a 

capitalist roader. To Mao’s great frustration, the Central Propaganda Department ignored the 

article for three weeks and didn’t circulate it nationally until he personally asked Zhou Enlai to 

weigh in on it. Citing institutional rules, the Central Propaganda Department later condemned the 

Shanghai newspaper for criticizing a high-ranking official without seeking its approval. As 

Mao’s involvement in the article became known, the Party’s central committee leaders convened 

and reached a decision to essentially tone down the attack on Wu Han, of which Mao also 

professedly approved. Following this decision, the Central Propaganda Department blocked 

several articles blasting Wu Han. In the midst of this storm, although the Central Propaganda 

Department, as one official recalled, was just “fulfilling its duty according to the Party’s central 

committee’s established guideline and policies,” the Department’s measures effectually spiked 

Mao’s guns. Infuriated by the Central Propaganda Department, Mao compared it to “the palace 

of the king of hell” and threatened to destroy it in March 1966 (Hao, 2010, p. 22). As the 

Cultural Revolution was formally launched, Lu Dingyi, the minister of the Central Propaganda 

Department, was among the first five officials to be brought down in May 1966. The Central 

Propaganda Department was soon attacked by the Red Guards and then disbanded by Mao in 



 17 

1967. Supplanted by provisional institutions comprised of Mao’s allies, the Central Propaganda 

Department was not restored until after the Cultural Revolution. 

Through “launching a coup” in the People’s Daily, Mao transformed it into a vehicle for 

the Cultural Revolution, which played a pivotal role in mobilizing the masses to attack the 

existing party-state bureaucracy. The People’s Daily was headed by Mao’s secretary Wu Lengxi 

since 1957, but because Mao was secretive about his plan for the Cultural Revolution, Wu failed 

to keep in step as Mao was testing the waters and lost Mao’s trust. At the end of May 1966, Mao 

founded an ad hoc committee named the Central Cultural Revolution Group (CCRG) comprised 

of his allies. Initially headed by Chen Boda, another secretary of Mao’s, the CCRG served as 

“Mao’s headquarters for conducting a campaign to attack, downsize, and dismantle the existing 

party-state” by mobilizing the rebels to seize power in established institutions, giving rise to the 

power-seizure movement (Walder, 2015, p. 205). The People’s Daily was the first PRC 

institution that fell prey to this movement. With instructions from Mao, Chen Boda led a 

working group to the People’s Daily and seized power from its leadership team headed by Wu 

Lengxi on May 31st.  In Chen’s own words, he “launched a small coup in the People’s Daily.” 

On the very next day, the People’s Daily published an editorial that announced the beginning of 

the Cultural Revolution. From January 1967 to September 1968 alone, the People’s Daily 

published 29 editorials to congratulate rebels for seizing power from provincial party-state 

bureaucracy. With the People’s Daily continuously beating the drum for the rebellion, the 

power-seizure movement quickly spread across the nation. As Zhu (2010b) noted, “‘the small 

coup’ launched by Chen Boda in the People’s Daily kindled the inferno of the Cultural 

Revolution, dealing a shattering blow to the party-state bureaucracy that Liu Shaoqi had been 



 18 

endeavoring to build for years.” PRC president Liu Shaoqi was also brought down as the head of 

the capitalist roaders and put to death in 1969. 

Amid the power-seizure movement, the PRC’s media system was also destroyed by the 

rebels and mostly shut down during the Cultural Revolution. As of 1968, the PRC had only 42 

newspapers, one running radio station relayed by all the other stations under martial law, and no 

TV broadcasting except in three big cities (Sun & Liu, 1999). In the ruins of the media system, 

three media outlets that were controlled by Mao’s allies and often acted in an orchestrated 

fashion, specifically, the People’s Daily, the People’s Liberation Army Daily, and the Red Flag 

magazine, continued to serve as a vehicle for the Cultural Revolution until after Mao’s death.  

If the early PRC’s forceful socialist transformation of Chinese society vindicated the 

charismatic leader and revolutionary ideology as the drive of the CCP, then the following series 

of defeats and havoc culminating in the Cultural Revolution proved how this combination had 

become a drag on the Party. From 1957 to 1976, Mao “managed to seize one defeat after another 

from the jaws of an astonishing victory, consigning China to two decades of destruction and 

pointless conflict” (Walder, 2015, p. 5). As Huntington (1970) noted in his comparative study, 

once the revolutionary one-party system finished the transformation phase, it needed to move 

away from the charismatic leader and revolutionary ideology as its source of legitimacy and 

authority and to embark on a new phase. But just as he noted in 1968, almost all founding leaders 

of the one-party system remained in office until death, which means the one-party system often 

has to wait until after the death of the founding leader to enter the next phase (p. 31). That was 

also the case in the PRC. Although Mao was no longer the president of the PRC after 1959, he 

remained the Chairman of both the Central Committee and the Central Military Commission of 

the CCP until his death in 1976, securing his power as the supreme leader of the nation. As Mao 



 19 

suffered from serious illnesses in the last several years of his life, some senior generals horrified 

by the Cultural Revolution visited Marshal Ye Jianying, the vice Chairman of the Central 

Military Commission, and proposed arresting Mao’s allies to end the havoc. Marshal Ye 

suggested that it was not wise to take actions while Mao was alive (Yang, 2004, p. 41). However, 

once Mao died on September 9, 1976, Marshal Ye and other allies soon orchestrated the peaceful 

arrest of the Gang of Four on October 6, 26 days after Mao’s death, which essentially terminated 

the Cultural Revolution. If the Cultural Revolution was, as Huntington (1970) put it, Mao’s 

“attempt to stop the transition from one phase to another” (p. 24), its ending in 1976 finally 

opened the PRC’s gate to the next phase. 

Media Under Deng (1976-1992): A Vehicle for Liberalization and Anti-Liberalization 

According to Huntington (1970), the revolutionary one-party system usually liquidated 

the old social order and established a new regime under the leadership of a charismatic leader as 

well as the guidance of a revolutionary ideology, a phase which he identified as the 

transformation phase. But upon finishing this phase, the charismatic leader and the revolutionary 

ideology gradually become more destructive than constructive for the Party. Fearful of being 

constrained by newly established institutions, the charismatic leader tends to develop an 

antagonistic relationship with the Party. Accordingly, the revolutionary ideology, instead of 

legitimizing the regime, is deployed to mobilize the people to attack the Party’s leaders or even 

destroy the regime’s institutions. To prevent itself from unraveling, Huntington noted that the 

revolutionary one-party system must consolidate itself by breaking away from the grip of the 

charismatic leader and the revolutionary ideology so that the Party itself can regain the authority 

to rule the nation, a phase he identified as the consolidation phase. As he puts it, “the 

consolidation of that system requires the establishment of the supremacy of the Party as the 



 20 

source of legitimacy and the source of power against the leader and the ideology which earlier 

played indispensable roles in the liquidation of the old order” (p. 27).   

The takedown of the Gang of Four brought an end to the Cultural Revolution but not the 

grip of Maoism on China. At the meeting of the CCP’s 11th central committee in 1977, Hua 

Guofeng, Mao’s designated successor, delivered a political report about the Cultural Revolution. 

The report denounced the Gang of Four as an anti-party group that utilized the Cultural 

Revolution to “usurp the Party to seize power,” but in terms of the Cultural Revolution itself, the 

report celebrated it as a victory and a validation of Mao’s theory of “continuing revolution under 

the dictatorship of the proletariat.” Taking the removal of the Gang of Four as another victory of 

Mao’s theory, the report formally announced “the successful closure of the Cultural Revolution.” 

Based on Mao’s theory about the persistent struggle between the proletariat and the bourgeoisie 

throughout the socialist period, the report claimed that “political revolutions like the Cultural 

Revolution will happen many times in the future.” Reaffirming class struggle as the guideline of 

the nation, Hua (2007) declared in the report that he would “run the country by adhering to the 

guideline.” Historians have found in recent years that Hua was a much less orthodox leader than 

his public image suggests. But it was evident that, because his legitimacy was derived from Mao, 

Hua had no intention of challenging the grip of Mao’s orthodoxies on China (Han, 2011). 

After rehabilitating his job in 1977, Deng Xiaoping gradually replaced Hua as China’s 

supreme leader and steered the nation away from the course set by Mao, making his term in 

office an incarnation of the consolidation phase in Huntington’s sense. Deng’s commitment to 

releasing the nation from the grips of the charismatic leader and revolutionary ideology was 

manifested in the CCP’s Resolution on certain questions in the history of our Party since the 

founding of the People’s Republic of China (2008), which was drafted under his close direction 



 21 

and passed in 1981. The resolution on the one hand acknowledged the damage caused by the 

overconcentration of power in Mao and the personality cult of him. It stated that, as the PRC 

finished the socialist transformation in 1957, “Comrade Mao Zedong’s prestige reached a peak 

and he began to get arrogant,” making more and more mistakes. Among them, the Cultural 

Revolution caused “the most severe setbacks and the heaviest losses” in the PRC’s history. The 

resolution recognized that “the failure to handle the relationship between the Party and its leader 

correctly” gave rise to Mao’s autocracy and made it “hard for the Party and state to prevent the 

initiation of the Cultural Revolution or check its development.” To avoid the overconcentration 

of power, the CCP also took a series of measures to institutionalize the system of the Party and 

state leadership in the 1980s, including imposing term limits on leading posts. Although Deng 

served as the supreme leader, he also had to share power with Chen Yun, giving rise to what 

Yang (2004) terms a twin-peaks structure of power (p. 1).   

On the other hand, the resolution also abandoned Mao’s ideologism by unequivocally 

rejecting his theory of “continuing revolution under the dictatorship of the proletariat,” the very 

theoretical foundation of the Cultural Revolution. Because “the exploiters were eliminated” in 

the socialist transformation, the resolution argued that “there is no economic or political basis” 

for continuing a revolution of class struggles. In abandoning class struggles as a guideline, the 

resolution touched on a common paradox faced by the revolutionary one-party system as noted 

by Huntington (1970): because it was predicated on a revolutionary ideology of ending the 

bifurcation of society between the bourgeois and the proletariat, once the bourgeois was 

eliminated in the transformation phase, the revolution’s success also “undermine[d] the basis of 

the system” by making its ideology targetless (p. 23). To solve this problem, Huntington noted 

that a revolutionary one-party system in the consolidation phase tends to “minimize its 



 22 

ideological rationale … and instead to stress its justification in the realities of the situation and in 

the operating effectiveness of its institutions” (p. 28-29). In a similar vein, the CCP’s resolution 

(2008) in 1981 also concluded that “after socialist transformation was fundamentally 

completed ... it was imperative that the focus of Party and government work be shifted to 

socialist modernization centering on economic construction.” Defined by the official discourse as 

reform and opening, Deng’s programs shifted the PRC away from the course set by Mao’s 

ideologism and further consolidated the legitimacy of the one-party system.  

As China set out to cut itself loose from Mao and his ideology, this major change of 

course soon set new institutional dynamics in motion, which also led the media system to 

reconfigure itself in the Deng era. Since the cult of Mao and his ideology was mainly cultivated 

by the media in the transformation phase, the reverse task of releasing the nation from its grip in 

the consolidation phase also fell on the media, allowing the media’s transition from a vehicle for 

revolution to a vehicle for liberalization. But Deng and his colleges had also learned of the 

danger ahead early on through the Soviet Union’s chaotic transition from the transformation 

phase to the consolidation phase. When Khrushchev launched an all-out attack on Stalin in 1956, 

Deng was in Moscow and witnessed how it devastated the Soviet Communist Party’s legitimacy 

(Vogel, 2013, p. 54). After Mao’s death, Deng took a more measured approach to appraise Mao. 

In his own words, “when we write about his mistakes, we should not exaggerate, for otherwise 

we shall be discrediting Comrade Mao Zedong, and this would mean discrediting our Party and 

state” (p. 220). As his pushed the reform forward, he also kept wary of not letting it undermine 

the one-party system. Early in 1980, he said that “the keystone of bourgeois liberalization is 

opposition to Party leadership, but without Party leadership there will be no socialist system” (p. 

283). Identifying the challenge to the Party’s leadership as bourgeois liberalization, Deng 



 23 

continuously emphasized the imperative of anti-liberalization. The institutional dynamics in this 

phase were further complicated by his struggles with the conservatives who spun his notion of 

anti-liberalization to thwart his reform and forced Deng to play along. In the long-lasting and 

multifold tug-of-war between liberalization and anti-liberalization, both sides had to rely on the 

media, making the media system serve as a vehicle for both liberalization and anti-liberalization.  

The media’s conflicted roles as a vehicle for both liberalization and anti-liberalization in 

the consolidation phase marked the emergence of political parallelism in this one-party system. 

Political parallelism refers to the extent to which political divisions of a society are reflected in 

its media system (Hallin & Mancini, 2004, p. 28). Initially introduced to examine the media 

system’s relation with the parties in multi-party societies, the concept also can be applied well to 

PRC’s media system in the Deng era. As Huntington (1970) noted, the consolidation phase 

essentially meant that “modifications of the system could take place and were taking place as a 

result of the initiative of key participants within the system,” that is, the Party itself (p. 25). With 

different factions of the CCP embracing and pushing for different visions of post-Mao China, 

political divisions within the Party therefore also became much more pronounced in the media 

system.  

In the CCP’s shift to assert the Party itself as the source of legitimacy against Mao’s 

charismatic appeal, the first crack in the grip of Maoist orthodoxy was opened by the media 

through a debate about the criterion of truth. As a watershed event in post-Mao China that paved 

the way for Deng’s rise to power, this debate exemplified how political parallelism took shape in 

the regime’s media system. On February 7, 1978, Hua Guofeng’s ally declared in an editorial in 

the People’s Daily, which was reprinted nationally, that “we will resolutely uphold whatever 

policy decisions Chairman Mao made, and unswervingly follow whatever instructions Chairman 



 24 

Mao gave.” Famously known as “two whatevers,” this declaration became an emblem of Mao’s 

firm grip on China after his death. However, it was soon challenged in mainstream media. From 

May to June, two editorials implicitly challenging the “two whatevers” were published and 

reprinted nationally. The key argument, as articulated in the title of the first article, was that 

“Practice is the sole criterion of truth.” The two editorials implicitly criticized the “ossified 

dogmatism” and “godlike worship” prevailing in the Mao era and essentially questioned taking 

Mao’s charismatic appeal as the axiomatic source of legitimacy (Yu, 2008). 

Although the Central Propaganda Department was controlled by Hua at the time, the 

reformist camp managed to get the two editorials published and then reprinted nationally. With 

support from top leaders of the Central Party School and the army, the two editorials were first 

published in Theoretical Trends, a journal run by the Central Party School, and the PLA Daily, 

the army’s organ, respectively, neither of which had to submit their editorials to the Propaganda 

Department before publication. The eminence of these two institutions then provided a political 

shield for the People’s Daily and the Guangming Daily to reprint the two editorials, which 

further propelled most local newspapers to reprint them. Prepared under the direction of Hu 

Yaobang, the vice-chancellor of the Central Party School, those two commentaries got circulated 

nationally through the careful orchestration between all the institutions mentioned (Wu & Yu, 

2009). The national circulation of those two commentaries crystalized the CCP’s political 

divisions about Mao’s legacy in the media system.  

As Deng later revealed, he was not aware of the debate about the criterion of truth when 

it was launched, but the initiative taken by the media was quickly seized upon by him and 

stepped up into a campaign to “emancipate the mind” (Xu, 2003). When the “two whatever” was 

proposed in February 1978, Deng had not resumed his job; he could only object by penning a 



 25 

letter in April to the Party’s central committee that Mao’s ideas should be understood 

“comprehensively and correctly” rather than dogmatically. But after the debate began unfolding 

in May, he expressed his support in a remark given to the military in June. When he resumed his 

position in July, he was intensively involved in the debate. On July 21st, he warned the minister 

of the Central Propaganda Department Zhang Pinghua not to ban the debate anymore. The next 

day, he met with Hu Yaobang, the vice-chancellor of the Central Party School who played a 

significant role in launching the debate, and encouraged him to continue his efforts. Although 

Deng avoided confronting Hua in Beijing, he expressed his support of the “Practice” article 

during his tour inspecting the northeastern provinces in September. Meanwhile, from July to 

October, 26 of the 33 provinces and municipalities were reported in the media to be holding 

seminars on the criterion of truth to express support for the “Practice” article and opposition 

against the “two whatevers” (Shen, 2018). At the annual meeting of the Party’s central 

committee in December, the debate about the criterion of truth became one of the central issues. 

With a majority’s support of the “Practice” article, Hua’s key ally Wang Dongxing who was 

directly responsible for the “two whatevers” had to review his mistake. Deng (2011) delivered a 

closing remark for the meeting, the gist of which was well summarized in its title, that is, 

Emancipate the mind, seek truth from facts, and unite as one in looking into the future. He 

pointed out that the debate about the criterion of truth “is also a debate about whether people’s 

mind[s] should be emancipated.” The whole speech revolved around the danger and necessity of 

emancipating the mind, which was elevated to “a vital political task.” He further warned that “a 

Party or nation will perish” by being dogmatic and the Party must learn to “seek truth from facts” 

(p. 109).  



 26 

As exemplified in the “Practice” debate, the media as a vehicle for liberalization both 

paved the way and provided vital momentum as the CCP departed from Mao’s charismatic 

appeal to reconstitute its legitimacy with Deng’s pragmatic approach. With the shift of the 

nation’s focus from class struggles to economic development, many conventions taken for 

granted in the Mao era became fetters that needed to be broken, putting the media in the front 

line of liberalization on many levels, ranging from macro policies to personal life. Regarding the 

liberalization of personal life, the debate about the outlook on life launched by China’s Youth 

was an exemplar. In 1980, the magazine published a reader’s letter expressing disenchantment 

with the communist educational tenet that one should be totally “selfless and noble.” Asserting 

that “the propaganda of the past was [an] exaggeration of fiction,” the letter argued that society 

could only move forward “if everyone strives to improve the value of his own existence” (Ding, 

2006, p.105-106). The letter soon captured the attention of the nation and promoted a debate 

lasting for more than half a year. By challenging the long dominance of universal interests over 

particular interests, which was essentially rooted in the state’s penetration into society, the letter 

actually sensed the shifting boundary between the state and society. The letter’s efforts to 

“legitimate the particular” were consistent with what comparative studies find necessary in any 

genuine reform of a socialist society, that is, “particular interests can have validity without being 

expressed in immediately universal terms” (Stark, 1989, p. 22). Deng had deep insight into this 

necessity. As he put it: “initiative cannot be aroused without economic means. A small number 

of advanced people might respond to moral appeal, but such an approach can only be used for a 

short time” (Vogel, 2013, p. 243). The necessity to “legitimate the particular” soon became more 

urgent. Long cast as exploiters and associated with negative stereotypes, rural entrepreneurs 

emerged again in the 1980s facing hostilities from local cadres. As economist Victor Nee (1989) 



 27 

noted, China’s media on different levels spent several years propagating the idea that “to be rich 

is glorious” and presenting upbeat images of entrepreneurs to “create a new climate of legitimacy 

for the market activities” (p. 183-184).  

 Deng was decisive about the PRC’s liberation from the grip of Mao; he was nevertheless 

determined to maintain the nation as a one-party system, which was manifested in his consistent 

commitment to anti-liberalization. Although shifting the source of legitimacy from Maoist 

orthodoxy to the Party’s pragmatism could consolidate the regime’s legitimacy in practice, it not 

only fell short of fully legitimizing the one-party system in theory and it could also make the 

Party’s status vulnerable as people were encouraged to emancipate their minds. To stop critics 

from overstepping into liberalization, almost each major step forward was followed by an anti-

liberalization campaign. As noted by Deng Liqun, a leading conservative ideologue at the time, 

the direction of China’s political wind from 1978 to 1989 was shifting like a pendulum between 

liberalization and anti-liberalization year by year (Yang, 2004, p. 8). While there was a major 

push for liberalization every other year since 1978, there was also a reactive drive for anti-

liberalization every other year since 1979, all of which were sponsored by Deng. Deng’s 

program of reform inevitably entailed measures of liberalization, but to avoid being seized upon 

by critics of the system, Deng (2011) denounced the concept altogether because “liberalization is 

bourgeois [in] itself—there is no such thing as proletariat or socialist liberalization.” Deeming 

liberalization as “antagonism to our current policies and systems and a wish to revise them,” 

Deng identified himself as “the one who talked the most often and most consistently” about anti-

liberalization (p. 122). His preoccupation with anti-liberalization also is reflected in his decision 

to depose Hu Yaobang as the general secretary of the CCP in 1987. Being widely recognized as 

one of the CCP’s most enlightened leaders, Hu was an important ally of Deng. But as Hu’s 



 28 

successor Zhao Ziyang (2009) recalled, Hu’s failure to take Deng’s preoccupation with anti-

liberalization seriously was a key reason that led Deng to lose faith in him (p. 168). After Zhao 

Ziyang was demoted in 1989 for refusing to crack down on protestors, an official document 

identified a failure in anti-liberalization as his main mistake.    

With the regime’s legitimacy on the line, the media was identified as a pivotal vehicle for 

anti-liberalization while the Party sought to maintain stability in an era of reform. As the  

political winds shifted and swelled from year to year, major anti-liberalization campaigns were 

on the media almost every other year beginning in 1979. After Deng encouraged people to 

emancipate the mind in December 1978, two parallel events soon followed that disrupted the 

political atmosphere in early 1979. From January to March, questions regarding the nation’s 

basic institutions were voiced both in the posters on the Democracy Wall in downtown Beijing 

and in a three-month theoretical conference held by the Central Propaganda Department to 

reflect on propaganda work since 1949, which was perceived by Deng as overstepping from 

within and without the system. In March, he not only closed down the Democracy Wall, which 

he openly supported just four months before, but he also delivered a stern speech at the 

theoretical conference in which he laid out four principles that media in China have had to 

uphold until the present day: (1) the socialist road; (2) the dictatorship of the proletariat; (3) the 

leadership of the CCP; and (4) Marxism-Leninism and Mao Zedong thought (Vogel, 2013, p. 

262-263). In 1981, a national campaign was launched on the nation’s media to criticize a hard-

hitting film about intellectuals’ experiences during the Cultural Revolution as a work of 

bourgeois liberalization. In 1983, some Marxist scholars’ efforts to construe the Party’s mistakes 

during the Cultural Revolution as alienation and to call for humanism were seen as a sign that the 

nation’s mind was polluted by liberalization, which gave rise to another national campaign on 



 29 

the media to “combat spiritual pollution.” With anti-liberalization as a consistent thread, similar 

national campaigns were also launched on the media in 1985, 1987, and 1989. Deng was 

involved in almost every one of them, whether through giving instructions or delivering 

speeches.   

The PRC’s conflicted institutional dynamics in the consolidation phase proved to be a 

double-edged sword for its media system. While the lasting tug-of-war between liberalization 

and anti-liberalization carved out space for political parallelism to gain ground in the one-party 

system, the ultimate head-on collision between the two positions in 1989 dealt a shattering blow 

to anti-liberalization. As shown in the debate about the criterion of truth, the political divisions 

within the CCP made it possible for party organs such as the People’s Daily and the Guangming 

Daily to reflect competing political orientations, giving rise to pluralism within those official 

news outlets themselves. This kind of pluralism is usually referred to as internal pluralism 

(Hallin & Mancini, 2004, p. 28). Meanwhile, a few unofficial newspapers aligned with the 

reformist agenda also emerged and thrived in the 1980s. Among them, the World Economic 

Herald, a financially independent newspaper founded in 1980 in Shanghai, earned the acclaim of 

the New York Times for being “the boldest newspaper in the country” by continuously 

advocating for economic and political reform “at the edge of what’s permissible” (Kristof, 

1989a). Its existence and success marked the growing pluralism in the PRC’s media, which was 

once dominated as a whole by official media. This kind of pluralism is referred to as external 

pluralism (Hallin & Mancini, 2004, p. 28). It was through the increase in both internal pluralism 

and external pluralism that media reform in the Deng era was made possible. 

But as political divisions within the Party finally spun out of control in 1989, the head-on 

collision between opposing factions also completely wrecked the political pluralism cultivated in 



 30 

the past decade. In the face of lasting student protests fueled by frustrations over accumulating 

social problems, the collision within the Party over how to respond ultimately led to the ouster of 

the reformist wing from the party’s leadership, placing the nation under the total control of the 

conservative wing. With the balance of power tilting completely toward one side, political 

pluralism in the media system could hardly survive. After the eruption of the student protest in 

April, the World Economic Herald took a pro-student stance and called for speeding up political 

reform. Outraged by its bold reporting, Jiang Zemin, who headed the Shanghai Government at 

the time, soon shut down the newspaper (Kristof, 1989b). With that, the external pluralism in the 

political system in the Deng era came to an end. Jiang’s controversial decision impressed Deng 

Xiaoping and the conservative leaders in Beijing, paving the way for his unexpected rise to 

power as the Party’s leader in June.  

The central party organs in Beijing were not allowed to cover the student protest in April. 

But after the World Economic Herald’s shutdown, more than five hundred journalists staged a 

protest and submitted a petition demanding more freedom in covering the student protest. With 

the support of the reformist leader Zhao Ziyang, the central Party organs in Beijing managed to 

cover the student protest with such unprecedent transparency in mid-May that even Hongkong 

media started to rely on them as reliable sources (Zhao, 2011, p. 311-316). But soon after the 

army started to open fire on protesters in June, Zhao Ziyang was deposed. The downfall of the 

reformist wing in the Party’s leadership was followed by the ouster of pro-reform professionals 

from the leading posts of party organs. Lu Chaoqi (2006), the executive editor of the People’s 

Daily during this period, wrote in his diary, “We knew we would be ousted and denounced once 

the conservative took power, because the People’s Daily had been antagonistic to them for ten 

years” (p. 163). Instead of waiting to be ousted, the leadership team of the People’s Daily 



 31 

collectively sent a letter to the Party’s central committee to collectively relinquish power. Lu was 

later removed from the People’s Daily in 1990. Sweeping personnel changes such as these 

brought an end to the internal pluralism developed in the Party organs during the Deng era.  

In the political storm of 1989, Deng won the battle with protestors but lost the war over 

reform. While his hardline stance against protestors prevailed, his reformist allies were purged 

out of central leadership, which cost him his control over the nation’s agenda. Deng managed to 

advance the market-oriented reform while maintaining the one-party system by juggling 

liberalization and anti-liberalization prior to 1989, but the collision of the two in 1989 left Deng 

with no wiggle room and forced him to pick sides. In breaking with and deposing the reformist 

central leaders who were sympathetic with the students, Deng had to hand over power to 

opponents of his reform. After 1989, conservative leaders headed by Chen Yun who favored 

planned economy started to take the helm of the nation. In the absence of political pluralism, the 

media became merely a vehicle for anti-liberalization. As Polumbaum (1990) noted, “the central 

leadership evinced a stance toward journalism that could be characterized as counterreform” and 

implemented it with “political management of the news more evident than it had been for at least 

ten years” (p. 66-67). As economic policies tilted towards planned economy again, a campaign 

against the market economy as bourgeois liberalization prevailed in China’s media from 1990 to 

1991, putting Deng’s reform in jeopardy. With no channels with which to speak for himself in 

Beijing, Deng visited Shanghai in 1991 and maintained that the market economy was only a way 

of allocating resources and could also be used by socialism. His visit was widely covered, but his 

view was only disseminated in a Shanghai newspaper that did not even mention his name. His 

view was soon refuted by major newspapers in Beijing and even Prime Minister Li Peng himself 

(Vogel, 2013, p 665-669). Amid such a conservative atmosphere, a Mao Zedong fever resurged 



 32 

among the public. An album featuring songs celebrating Mao even sold seven million copies, 

which caused some observers to identify 1991 as the year of Mao (Ling, 2003, p. 115).  

 In a showdown with the conservatives, Deng, at the age of 87, embarked on a one-month 

tour to southern China in 1992 from January to February, in which he paid intensive visits to 

multiple cities and repeatedly stressed the urgency of economic reform. Accompanied by major 

leaders of the army, he cautioned more than once that “those who oppose the reform should be 

removed from office,” after which Jiang Zemin, the nominal leader of the Party, soon tilted 

toward reform and circulated a document of Deng’s remarks within the Party in late February 

(Vogel, 2013, p. 670). But under the control of the conservatives, China’s media were still silent 

about Deng’s southern talks until late March. With the support of Guangdong propaganda 

officials, the Shenzhen Daily, a municipal party organ, took the risk of breaking the rule that 

local media cannot report the activities of top leaders ahead of national media and published the 

first feature report of Deng’s southern talks on March 26th. The report was then reprinted by the 

Guangming Daily, which happened to be read by Deng. While the Central Propaganda 

Department leaders were criticizing the chief editor of the Guangming Daily and trying to block 

the report in a meeting, they learned that Deng had asked the Xinhua News Agency to reprint 

this report and caved. The report was then printed nationally on March 31st. On April 1st, Jiang 

Zemin openly stated that the report about Deng’s southern talks would “help the people around 

the nation to better understand the spirit of his talks so that it could be comprehensively 

implemented” (Yang, 2012, p. 56). The report presents a rare case in the PRC’s history in which 

the nation had to learn about the thinking of its leader from the local media. The fact that Deng 

had to depend on a municipal party organ to amplify his voice reveals his difficult position in the 

face of the general loss of political parallelism in the media system after 1989.  



 33 

After Deng’s southern talks in 1992, his reform regained momentum. Socialist market 

economy soon replaced planned economy as the nation’s basic economic institution in the 

Party’s and the nation’s Constitution, clinching Deng’s victory in the economic reform.      

Besides abandoning Mao’s ideologism and economic institution, Deng also made a major 

step towards the institutionalization of leadership, another task identified by Huntington as a key 

challenge in the consolidation phase. Huntington (1970) noted that the problem of succession 

poses “the gravest threat to stability in a one-party system.” The revolutionary one-party 

system’s major trouble after the transformation phase is that the Party is just “an instrument of 

the charismatic leader.” In order to reestablish the Party itself as the source of legitimacy and 

authority, the Party has to reverse the relationship between the two and make its top leaders 

“products of the Party bureaucracy.” As he noted in the Soviet Union and Mexico in the 1960s, 

this trend gave rise to “the institutionalization of leadership in a one-party system” which 

“requires that it be limited in tenure, limited in power, collectivized, or subjected to some 

combination of these changes” (p. 30). In the wake of the Cultural Revolution, Deng (2011) 

recognized the significance of this issue and delivered a major remark on it in 1980 (p. 232-250). 

The PRC then passed a Constitution that imposed term limits for top leaders in 1982. But amid 

the turbulent power struggles during the 1980s, Hu Yaobang and Zhao Ziyang, the two nominal 

leaders of the Party before Jiang Zemin, were all removed in a non-institutional manner. In 1993, 

Deng installed Hu Jintao as the successor-apparent of Jiang Zemin, paving the way for the PRC’s 

first peaceful transition of power ten years later.  

As Deng and his rival Chen Yun became too sick to take part in politics after 1994, the 

new central leadership headed by Jiang Zemin started to take the helm of the nation. The one-

party system entered a new phase facing different challenges.  



 34 

Media after Deng (1993-2013): A Vehicle for Oversight and Underpinning 

 After accumulated successes in the transformation phase and the consolidation phase, the 

revolutionary one-party system needed to adapt to another new phase to become an established 

one-party system (Huntington, 1970).  The Party could no longer rely on charismatic leadership 

and revolutionary ideologies to legitimize itself and had to develop alternative sources of 

legitimacy. As mentioned above, the one-party system usually would “stress its justification in 

the realities of the situation and in the operating effectiveness of its institutions” (p. 29). With 

this major shift from ideologism to pragmatism, the Party must “redefine its role within that 

society” so that it can effectively adapt to the challenges of “modernization and economic 

development” (p. 41). Huntington identified this phase in which the one-party system readjusted 

the relationship between the Party and the society as the adaptation phase. As China entered a 

phase of building a market economy, the CCP also redefined its role in the society in some major 

ways. Wang Changjiang (2013), a leading theorist of the CCP, defined this change as the Party’s 

transition from a revolutionary party to a ruling party. During the Jiang Zemin administration 

(1993-2003) and Hu Jintao administration (2003-2013), the CCP went through significant 

changes to address a series of challenges that Huntington identified in the adaption phase.  

(1) The rise of technocrats. For Huntington, the emergence of the technocratic class in the 

adaptation phase was inevitable. Once the one-party system shifted its agenda from the radical 

transformation of the society to the pragmatic pursuit of modernization and economic 

development, technical-managerial staff would become the backbone of the system. As he puts 

it, “once a new technical bureaucracy develops identified with the one-party system, it becomes 

the source of innovations designed not to destroy the system but to improve it. The innovator are 

not the reds but the experts” (p. 33). The rise of technocrats in the CCP was directly manifested 



 35 

in the constitution of its leadership. When Hu Jintao took power in 2003, all nine members of the 

standing committee of the Political Bureau, the core of the CCP’s central leadership, were 

trained as engineers. Some observers therefore claimed at the time that China was “governed by 

engineers” (Wang & Xie, 2013, p. 18). This claim might be an exaggeration, but it was no doubt 

a testament to the growing significance of technocrats in the regime. A survey of the educational 

background of the mayors of China’s 100 most developed cities in 1997, 2003 and 2007 also 

shows that around 80% of them were trained as a technical, economic or managerial expert (Qi 

& Lu, 2018). 

(2) The recognition of interest groups. With the decline of ideology and the reemergence 

of pluralism in the economy and society, Huntington noted that various influential 

socioeconomic groups would emerge in the adaptation phase and evolve into interest groups 

which were increasingly concerned about their relationships to the political system. As a 

response, the one-party system would often alter official dogma to “recognize the legitimacy of 

specialized interest groups articulating their needs” (p. 34). But distinct from the liberal 

democracy which allows interest groups to compete, the Party would still identify itself as “the 

arbiter among these interests,” a governing model referred to as corporate centralism (p. 38). 

During Jiang’s period, the CCP amended both the Party’s and Country’s Constitution to 

reidentify itself as not only “the vanguard of the Chinese working class” but also the vanguard of 

“the Chinese people and Chinese nation,” claiming to represent “the fundamental interests of the 

overwhelming majority of the Chinese people.” It was this amendment allowed the CCP to offer 

membership to the burgeoning class of capitalists, which used to be the default enemy of the 

communist party. In Huntington’s words, the CCP’s modification of its official dogma allowed it 



 36 

to coopt different interest groups and serve as “the exclusive guardian of the interests of the 

society as a whole” (p. 34). 

(3) The expansion of popular participation. In the transformation phase, political 

participation in the revolutionary one-party system was mainly driven by the Party in the name 

of class struggles. As the Party gave up class struggles, Huntington noted that “the absence of 

major conflicts of interests within the society” made it possible for political participation to 

“assume a more spontaneous form” (p. 39). The Party would still monopolize the legitimation of 

the system, but political participation would stop being merely channeled topdown merely as a 

one-way traffic. Since the end of the 1990s, all village officials in China have been elected by the 

villagers. Large-scale empirical researches have repeatedly found that China’s rural democracy 

has improved village governance and promote the villager’s benefits (Xu, 2009). In the city, a 

large number of public hearings on public policies are also held each year. The People’s 

Congress at different levels also became more independent that before. He and Warren (2011) 

noted that “deliberation as an ethos is now widely pursued within representative and government 

bodies” (p. 279). Through an increasing number of deliberative venues, the public can now 

deliberate on policy issues with officials in a more substantial way. 

(4) The depoliticization of the society. Huntington noted that the revolutionary one-party 

system used to “assign political meanings to almost all types of social behavior and attempt to 

subject this behavior to political control” in the transformation phase, but upon entering the 

adaptation phase, it decided on “restricting the scope of politics” because “economic, technical, 

social units require greater degrees of autonomy in order to accomplish effectively the ends of 

the system.” No long seeing everything through the lens of ideology, most of the issues are 

processed from a “functional” point of view (p. 41). Huntington therefore identified 



 37 

depoliticization as the most significant feature of the adaptation phase. Chinese scholar Wang 

Hui (2010), informed not by Huntington but by Italian sociologist Alessandro Russo,  made an 

influential argument that the CPC since the 1990s become “a depoliticized apparatus” practicing 

“depoliticized politics” (p. 9). A defining feature of this period was that political divisions were 

largely resolved into and treated as technical disputes. The regime became so depoliticized that 

Wang as the chief editor of Dushu, the leading book review magazine in China, complained that 

it became very hard to even discuss issues about labor and class, central subjects of concern of 

the regime’s orthodox ideology. As an echo from the citizens, when anthropologist Rofel (2007) 

did her field research in China during the late 1990s and early 2000s, almost every interviewee 

of hers began the conversation by declaring that “I’m completely uninterested in politics” (p. 

124). Rather than being indifferent about politics, noted Rofel, this statement indicated that it had 

become a trend for common people to not think public affairs in terms of the party’s orthodox 

ideology. 

It was by adjusting the Party’s relationship with the society in the above four aspects that 

that the CCP led the one-party system into what Huntington meant by the adaptation phase since 

1993. Given the Party’s growing reliance on its efficiency and legality as the source of 

legitimacy, Huntington identified the development of legal-rational authority as the key 

challenge for the one-party system in the adaptation phase. While the PRC is by no means a full-

fledged legal-rational authority, the legal-rational thread does have gained significantly more 

weight in the regime’s legitimacy since 1993. Researchers also pointed out some general reasons 

for the regime to solidify its legitimacy along a legal-rational line. To begin with, unlike Mao 

and Deng who were the PRC’s founding leaders, Jiang served as a manager in a factory in 

Shanghai when the regime was founded in 1949. Weatherley (2007) pointed out that such a 



 38 

career trajectory determined that Jiang lacked the “reservoir of charismatic legitimacy” as well as 

“personal authority over the PLA,” and therefore “had little alternative but to utilize legal 

rational methods to build himself up” (p. 138). For example, to remove his political opponent 

Qiao Shi from the Central Committee, Jiang made it a provision in 1997 that leaders older than 

70 should retire. Like Jiang Zemin, Hu Jintao was also, as Huntington put it, “a party careerist, 

having worked his way up through the ranks of the party organization” (p. 30). Besides the 

leaders’ political calculations, developing a market-oriented economy has also generated a 

structural demand for a legal-rational institutional environment. In their filed work in China the 

1980s, economist Whyte (1989) already noted a push for it. For actors in a market economy to 

“coordinate economic activity within a mutually understood framework of action”, the state had 

to switch from a commander issuing directives on economic activities to a regulator “specifying 

and enforcing rules and procedures within which economic actors operate” (p. 240). After China 

restarted its economic reform in 1993, Naughton (2007) noted that it quickly evolved into a 

regulatory state and confirmed Whyte’s prediction (p. 104). 

Because the Party has to engages with the society through its institutions, it also has to 

redefine its roles in the society by revamping its institutions so that they could adapt to the new 

challenges and solidify the regime’s legitimacy. The Party’s change of roles along the legal-

rational line therefore also set new institutional dynamics in motion during the adaptation phase, 

which would also reconfigure its media system. The new institutional dynamics are probably 

best synthesized by Nathan’s (2003) theory of authoritarian resilience, which has become one of 

the most influential approaches to study contemporary China in the past two decades. 

Interestingly, although Nathan’s theory was not informed by Huntington’s (1970) theory of the 

evolution of the one-party system, it was nevertheless inspired by Huntington’s (1968) theory of 



 39 

institutionalization. Nathan (2003) noted that as the CCP adopted a pragmatic approach to 

governance, it allowed its institutions to become more bound by formal and informal rules 

instead of outright party intervention, giving rise to “increased institutional complexity, 

autonomy and coherence-attributes that according to Huntington’s theory should equip the 

regime to adapt more successfully to the challenge it faces” (p. 13). In highlighting 

institutionalization as the major  institutional dynamics underlying China’s economic 

development and political stability, Nathan identified four distinct aspects where progress were 

made as of 2003: “(1) the increasingly norm-bound nature of its succession politics; (2) the 

increase in meritocratic as opposed to factional considerations in the promotion of political 

elites; (3) the differentiation and functional specialization of institutions within the regime; (4) 

the establishment of institutions for political participation and appeal” (p. 6-7). Since he 

discusses the media in the last two aspects, this section will use them as a starting point to 

explore the unfolding of institutionalization in the media system.  

Nathan (2003) noted that China’s media became more independent than before since the 

1990s and identified its increasing discretion as an instantiation of regime’s institutionalization 

process. His account of the CCP’s institutionalization of media was two-fold. On the one hand, 

he saw the media’s increasing discretion as a parallel to the growing autonomy granted to other 

institutions within the regime by the CCP. Huntington (1970) noted that “economic, technical, 

social units require greater degrees of autonomy in order to accomplish effectively the ends of 

the system” in the adaptation phase (p. 41). Accordingly, Nathan (2003) noted that the PRC 

major institutions at different levels obtained more authority within their own spheres of 

responsibilities and received less direct interference from the Party since 1993. For example, the 

economic policy was in mainly in the jurisdiction of the State Council headed by the prime 



 40 

minister rather than the Party Central Committee during the Jiang Zemin administration (1993-

2003) and Hu Jintao administration (2003-2013). “What belongs to a given agency to handle is 

usually handled by that agency not only without interference, but with a growing sense that 

interference would be illegitimate” (p. 11). Nathen named this process as institutional 

differentiation and identified the increasingly independent media as an instantiation of it. The 

growing influence of journalistic professionalism in China since the 1990s provided a strong 

testament to Nathen’s observation (Pan& Lu, 2003). On the other hand, Nathen also noted that 

the CCP also developed a set of institutions for people to “apprise the state of their concerns,” 

such as the village-level election and letter-and-visit department, which he termed as input 

institutions. He also identified the media as an important input institution which “enable citizens 

to pursue grievances without creating the potential to threaten the regime as a whole” by 

exposing corruption and abuse of power by local officials (p. 14-15). The rise of critical 

reporting in China since the 1990s also corroborated Nathan’s observation.  

Nathan’s (2003) account provides a starting point apposite to the analysis of the 

institutional dynamics that reconfigured the PRC’s media system during the adaptation phase, 

but it needs to be critically evaluated to flesh out its analytical potential. In light of the media’s 

status as an apparatus of the state and an instrument of the Party since 1949, Nathan’s notion of 

institutional differentiation put the media reform since the 1990s into the big picture of the 

regime’s reconfiguration of its institutions. But his account of how the institutional 

differentiation took place in the media system seems to lose the nuances posed in his analysis. 

He explained the media’s growing discretion mainly in terms of commercialization. “The media 

have become more commercialized and therefore less politicized.” In forcing the media to “fight 

for market share,” commercialization drove the media to “push the envelope of what the regime 



 41 

considers off-limits” and caused its differentiation within the regime (p. 12). By making the 

media institution a competitor in the market, commercialization no doubt transformed the 

media’s status, which used to be just a state apparatus, and provided an important push for its 

differentiation within the regime. But given that the media is always taken as an instrument of 

the Party, commercialization doesn’t address why the Party was willing to acknowledge the 

media’s expanding leeway. Using the example of the media reform in China Central Television 

(CCTV), China’s national TV station, I argue that the institutional differentiation of media 

system could take place since the 1990s because the CCP found it instrumental to the 

institutionalization of the regime which, as Huntington (1970) and Nathan (2003) argued, would 

allowed it to effectively adapt to the challenges it faced. Rather than merely driven by 

commercialization, the institutional differentiation of the media system was closely tied in with 

the institutionalization of the one-party system since the 1990s.  

To begin with, a key precondition for the institutionalization of the one-party system was 

the process of depoliticization, which provide pivotal leeway for the media to take initiative in an 

authoritarian context. As Huntington (1970) noted, the one-party system used to “assign political 

meanings to almost all types of social behavior and attempt to subject this behavior to political 

control” (p. 41). For the media, it meant that critical reporting could be easily interpreted as an 

effort to tarnish the image of the system and accused of being anti-socialism. Although the PRC 

somehow started the process of downplaying ideology under Deng’s rule, but the frequent anti-

liberalization campaigns often targeting the media still reflected the regime’s extravagant extent 

of politicization. After Deng’s southern talks, liberalization or more broadly anti-socialism, 

though still a forbidden zone, is no longer the sword of Damocles hung up above everybody’s 

head. As Wang (2011) noted, the CCP’s control of media and other spheres since 1992 “is not 



 42 

primarily ideological, but rather is based on the need to preserve stability” (p. 14). It was this sea 

change in restricting the scope of politics that not only largely emancipated the society from the 

domination of politics, but also allowed the institutions within the regime, including the media, 

to become more independent, which paved the way for what Nathan called the institutional 

differentiation within the regime.  

Bearing the significance of depoliticization in mind, an inquiry into how institutional 

differentiation took shape in media branch of the one-party system must account for how 

depoliticization was enacted in a domain once subject to intense ideological orthodoxy. A close 

look at how it happened in CCTV reveals that the received wisdom on the subject, exemplified 

in Nathan’s (2003) statement that “the media have become more commercialized and therefore 

less politicized” (p. 12), seemed to have confuse the cause with the effect. Since the 1990s, 

Chinese TV stations have made remarkable progress in reshaping the institutional structure to 

produce more independent news report. In the Chinese context, this process of institutional 

differentiation was pursued in the name of TV News Reform. As a consensus, TV News Reform 

was initiated in CCTV, signified by the launch of Oriental Horizon in 1993. With its objective 

approach to reporting, engaging style of delivery and in-depth coverage of society, this daily 

news magazine program aired in the morning was an instant success that “cultivated the habit of 

watching TV in the morning among Chinese audience” (Sun, 2003, p. 15). As Oriental Horizon 

redefined the audience’s expectation of TV News with journalistic professionalism learned from 

their western colleague, it also reset the domain’s de facto standard regarding how news was 

produced. A new system of production firstly adopted in the program, such as central producer 

system, contract employment with performance-based salary and full financial responsibility 

backed by advertisement revenues were gradually institutionalized among the nation’s TV 



 43 

stations, transforming them from state-subsidized units to market-driven organizations (Sun, 

2003, p.3). All things considered, Oriental Horizon was an instantiation of institutional 

differentiation as defined by Nathan in the full sense.  

But looking like a story about depoliticization driven by commercialization, the launch of 

Oriental Horizon was actually not initiated by the pursuit of profits, but by the directives from 

the Central Propaganda Department. Soon after Deng Xiaoping’s southern talk in 1992, Ding 

Guangen became the minister of the Central Propaganda Department and asked that news reports 

should “cover social concerns.” But Yang Weiguang, the president of CCTV at the time, was 

initially hesitant to undertake the task. “During the Cultural Revolution, the news media could 

only report upbeat news and no critical reporting were allowed. Now you suddenly ask me to 

cover social concerns and expose social problems – that’ll be too bold to do.” He demanded that 

this directive be formulated and issued as an official document, because “otherwise us news 

media will be spanked again in case something goes wrong” (Yang Weiguang and the golden era 

of CCTV). The Central Propaganda Department did so in early 1993. As a response to this 

directive, Oriental Horizon was launched in May 1993. In sum, CCTV was pushed to 

depoliticize news reporting under the pressure from and with the permission of the Party. Even 

so, Yang was still very cautious, and aired the program only in the morning, “garbage” time with 

little audience at the time, so that the risk could be minimized. Measures of commercialization 

were also a last resort – the producer applied for an annual funding around 10 million Yuan, but 

as China sharply cut subsidies to media due to declining tax revenues in the early 1990s, CCTV 

could provide no funding so the program had to depend on advertising revenues.  

To be sure, the program’s producer also acknowledged that commercialization did 

provide incentive for the program to “produce attractive content” (Sun, 2003, p.36), but Yang’s 



 44 

ambivalence and negotiation underscored that if most public issues remained highly politicized 

by the Party, the media could hardly gain ground in approaching them professionally, which 

would impede its prospect of commercialization. As the program’s producer put it, “successful 

TV News Reform and launch of new programs have always been a result of top-down decision 

making” (Sun, 2003, p. 4). The institutional differentiation in the PRC’s media branch proved to 

break ground through top-down depoliticization before it was consolidated by way of 

commercialization.  

 As the sponsor of the media’s depoliticization and institutional differentiation, the CPC 

obviously took this process as a boost rather than a blow to its legitimacy, the rationale behind 

which is intriguing and therefore demands exploration. But because the CCP leaders are 

generally famous for being enigmatic, few direct sources were provided to get to the bottom of 

their thinking on this matter. It was until 2011 that Zhu Rongji, China’s former vice prime 

minister (1993-1998) and prime minister (1998-2003), provided for the first time a rare window 

into official thinking on media in Zhu Rongji on the Record. It is a three-volume collection of his 

internal remarks to officials, which was translated into English in 2015. Zhu steered China’s 

economic reform for a decade with a forceful commitment to marketization, establishing himself 

as “one of the architects of post-Deng China” (Naughton, 2002, p.1). Probably because Zhu 

mainly forged his legacy in the economic reform, his newly available remarks has not drawn 

much scrutiny from media scholars by far. However, as one of the most vocal advocates for 

critical reporting among his peers, Zhu has left an indelible imprint on the media reform, mainly 

by offering unceasing endorsements for Topics in Focus, a CCTV news program renowned for 

its critical reporting. In Zhu Rongji on the Record, the program’s name was mentioned in sixteen 

remarks for more than sixty times, while People’s Daily and Xinhua News agency were just 



 45 

mentioned in one and the same remark regarding the importance of critical reporting. These 

sixteen remarks constituted a distinctive series of record in which a top Chinese leader 

unceasingly instructed his officials behind closed doors to put a premium on critical reporting. A 

close reading of them will help crystalize how Zhu envisioned the media’s institutional 

differentiation in view of the challenges of the adaptation phase. 

Known as a straight shooter, Zhu made it explicit in these remarks that his push for 

critical reporting was driven by a strong urge to strengthen the central government’s oversight of 

sub-national governments as he struggled to undertake a sweeping market-oriented reform on a 

national scale. His endorsement of critical reporting was therefore aimed at enabling the media to 

serve as a vehicle for oversight, first and foremost, for the central government. Being the power 

center of the authoritarian regime, the PRC’s central government is at the helm of all policy 

issues, but for historical and practical reasons, it largely entrusts regional matters to sub-national 

governments and prompts the latter to follow its policies mainly through controlling personnel 

matters rather than intervening in particular issues. Defined as regionally decentralized 

authoritarianism, this governing structure was usually seen as the secret of China’s success (Xu, 

2011), but Zhu was often assailed by it while seeking to push through sweeping reforms. In 

Zhu’s (2015) first speech to the whole state council as prime minister, he deplored the fact that 

“if you issued a document, it would be considered a success if 20% of its content were 

implemented.” To strengthen the oversight of policy implementation, Zhu asked his officials on 

the one hand to go down to check, on the other hand to grasp realities by voraciously consuming 

news media, as he did. “If you don’t read reports, don’t watch TV, don’t read the papers, don’t 

watch Topics in Focus, if you don’t know about people’s woes and try to understand them, how 

can you do your work?” (p. 6).  



 46 

In a gesture of public endorsement, he made an inspection tour of Topics in Focus seven 

month later after taking office. He (2015) thanked the producers for gathering much-needed 

information on the ground, which was hard for the central government to obtain because even 

their inspection tours were often staged beforehand (p. 87). Meanwhile, Zhu also expressed his 

appreciation of the program for exercising the leverage of public opinions to help solve 

problems. He said that “Topics in Focus has fully exercised oversight through public opinion”. 

As an example, he revealed that after the broadcast of one episode about corruption in the grain 

procurement system in Hubei, “the provincial Party secretary and governor of Hubei Province 

could not sit still.” They immediately held a meeting overnight and sent Zhu a telegram the next 

day promising to implement related reform. Amazed by the episode’s impact, Zhu commented 

that “it had a greater impact than anything I said, and it made a major contribution to reform of 

the grain purchase-and-sale system” (p. 85). He further appraised that in “pointing out the 

various problems of executing policies and prodding all levels of governments to implement 

policies,” the program “play(s) the part of the shock troops of reform” and “a good helper to the 

Party and government” (p. 87-88). Therefore, it was to crank a powerful vehicle for oversight 

that the PRC laid the political ground for the institutional differentiation of its media in the 

adaptation phase.  

 While existing literature mainly associated critical reporting with exposing low-level 

corruption, Zhu’s remarks revealed that the media as a vehicle for oversight assumed a much 

broader role in cultivating a legal-rational institutional environment than previously recognized. 

Nathan’s notion of the media as an input institution neatly captured the media’s role in exposing 

low-level corruption and thereby boosting the regime’s legitimacy. Zhu often expressed his 

hatred for corruption in strong terms, and critical reporting about corruption indeed drew his 



 47 

attention – four of the twelve episodes of Topics in focus mentioned in the remarks were about 

corruption. But as Zhu noted, Topics in Focus “covers a broad range of topics and almost every 

aspect of the State Council policies” (p. 85).  As he tried to build up a market economy, a 

pressing issue was whether the government could take on the role demanded by it, on which all 

the other eight episodes focused. As Whyte (1989) noted, for China to develop a market 

economy, it must develop a legal-rational institutional environment so that actors within it can 

coordinate their actions with each other. A thread running through Zhu’s work in the State 

Council was exactly to impose a “regulatory approach to economic reform” in which news rules 

were introduced and “at least in principle equally applied to all economic actors” (Naughton, 

2007, p.102-103).  

For the CCP, building a legal-rational institutional environment entailed that the 

government must, in Zhu’s (2015) terms, transform its “style and mode of working” because “at 

the moment the government isn’t regulating the market - it is operating them” (p. 29). One the 

one hand, many officials were still tempted to issue specific commands to economic actors 

regarding production and operations. Zhu’s remarks mentioned two related episodes of Topics in 

Focus: one was about how a municipal government forbade the trademark transfer between two 

enterprises, and the other about how some town governments forced farmers to grow tobacco. 

On the other hand, many government agencies often failed to take active measures to regulate the 

market, leaving problems such as fraud, counterfeit products and pollution unchecked. In 

bringing up six related episodes of Topics in Focus, Zhu repeatedly expressed frustration with 

regulatory agencies for failing to safeguard market environment. “Once Topics in Focus brought 

these issues to light, regulatory agencies immediately took actions, but why waited until then to 

discover problems right under your nose” (p. 149)? Rather than merely a tool to combat low 



 48 

level corruption, Zhu’s remarks showcased that the media as a vehicle for oversight was a 

versatile institution in the face of mounting legal-rational challenges.  

 As Zhu advocated for critical reporting, he was also well aware of its tension with the 

Party line and repeatedly sought to dispel doubts by stressing that deploying the media as a 

vehicle for oversight would actually underpin the system rather than undermine it. Similar to the 

process of strengthening the foundation of a building, defined as underpinning in construction, 

his remarks expanded on a vision in which the media can be a vehicle for both oversight and 

underpinning for an authoritarian regime. While Zhu (2015) upheld the Party line that reporting 

should be primarily positive in principle, he consistently proposed a more flexible interpretation 

of it in his two talks with journalist. “This policy is correct, it also constrains us … Does it mean 

99% of reports should be positive? ... I wonder if 51% would also be acceptable” (p. 83). With a 

down-to-earth reasoning, he maintained that the people “will have confidence only after they see 

that problems are being solved” and “that’s why we stress that… oversight through public 

opinion is also need” (p. 319). Since the 1990s, political scientists have repeatedly found in 

public opinion surveys that the PRC had the highest level of popular support among the world 

due to its active responses to people’s practical needs (Tang, 2018). Zhu’s leadership style and 

rationale were a good example of this governing approach. Using the success of Topics in Focus 

as an example, Zhu stressed that critical reporting actually make people “hopeful about the 

future” by exposing and helping solve social problems. To further articulate how the program 

underpinned the system, Zhu spelled out the program’s role in four phrases and inscribed them 

for the program, that is, the overseer [of government] through public opinion, the voice of the 

people, the mirror of the government, and the shock troops of reform.  



 49 

 In Zhu’s talks with the National Bureau of Statics and the National Audit Office, he also 

used the problems exposed by Topics in Focus to stress the importance of truth for the 

government’s work and exhorted them to also carry out oversight work relentlessly in their own 

fields. Zhu famously made it a rule for himself to not inscribe words during inspection tours, but 

made rare exceptions for Topics in Focus, the National Bureau of Statics, and National Audit 

Office, highlighting a consistent strategy of deploying oversight force to underpin the system. 

 It is worth noting that Zhu’s vision of the media as a vehicle for oversight and 

underpinning was not rare but common among top Chinese leaders. Zhu’s predecessor Li Peng is 

usually seen as more conservative for his hardline stance in 1989, but he also made an inspection 

tour to Topics in Focus in 1997. The president of the Supreme People’s Court Xiao Yang 

ordered in 2000 that the legal system must accommodate media’s requests for interview 

whenever possible and protect the media’s right of oversight in settling related lawsuits (Tian & 

Hu, 2006). Wang Qishan, the PRC’s current vice president, is also reported to be a supporter of 

the magazine Caijing which has been publishing explosive reports about fraud and corruptions in 

the economic domain for two decades, which have prompted many regulatory changes (Zhang, 

2010). Zhu’s (2015) outspoken remarks put the rationale in plain sight: “It’s very important that 

we strengthen oversight through the media. Our current administrative and legal capabilities 

alone are inadequate for resolving many serious immediate problems” (p. 317).  

Meanwhile, Zhu’s vision of the media as a vehicle for oversight and underpinning also 

found echo in the metaphors used by leading professionals to define their job. When Zhu’s 

successor Premier Wen Jiabao made an inspection tour of CCTV in 2003, its leading 

commentator Bai Yansong stated his understanding of journalism by quoting from Joseph 

Pulitzer: “A journalist is the lookout on the bridge of the ship of state …He peers through fog 



 50 

and storm to give warning of dangers ahead” (Liu, 2009, p. 482) . In a similar vein, Hu Shuli, the 

muckraking founder of the magazine Caijing, compared her magazine as a woodpecker, “forever 

hammering at a tree, trying not to knock it down but to make it grow straighter” (Osnos, 2009, p. 

60-61). They both downplayed the tension between media and state by stressing how media 

oversight can be instrumental to the state as a whole. Rather than merely a negotiation strategy, 

this stance was also found to be held by most professionals in the field. Repnikova (2017) finds 

in her empirical study that the majority of Chinese critical journalists were mainly aimed at 

improving particular problems or policies rather than questioning the whole system. As an ideal, 

the media as a vehicle for oversight and underpinning provided a common ground between the 

state and the media for institutional differentiation to unfold in the media system.  

 But unlike the ideal of checks and balances which is at least well-defined in principle, the 

notion of media as a vehicle for oversight and underpinning can only be played out as a moving 

target in particular instances, which constantly put all the parties involved to the test. As 

situations varied and priorities shifted, the state would have to reevaluate and readjust the 

specific leeway given to the media along the way, creating fluctuating cycles of up and down in 

its endorsement of critical reporting. Take Topics in Focus as an example. Host Jing Yidan 

disclosed that while 47% of its reporting in 1998 were critical reporting, the number dropped to 

17% in 2002 (Shu, 2003). On the national level, Chinese Scholar Zhan (2009) also discerned this 

cyclic feature during Hu Jintao’s term in office. For example, from 2003 to 2004, as the minister 

of the Propaganda Department Li Changchun advocated for more critical reporting, the number 

and influence of critical reporting reached a new peak. Among the eight journalists of year 

selected by CCTV in 2003, seven were critical journalists. But the quick rise of critical reporting 

also led the pushback from the officials of more than a dozen provinces. Jointly filing a 



 51 

complaint together in 2004, they coalesced to persuade the central government to restrict cross-

regional reporting, which caused an ebb tide in critical reporting before it bounced back in 2007. 

Regardless of the ebb and flow of critical reporting, the CPC leaders were well aware that as a 

vehicle for oversight and underpinning the media was by nature very limited, even at its best. As 

much as Zhu (2015) appreciated and advocated in favor of media oversight, he acknowledged 

that “oversight through public opinion can only do so much – that rule of law is essential” (p. 

319). He also didn’t conceal his fatigue with having to intervene in particular cases on a daily 

basis. In his parting words to the full State Council as prime minister, he said he watched Topics 

in Focus almost every night and always made phone calls to relevant leaders to address the 

exposed problems. “Sometimes I felt like not making the phone calls because there are so many 

instances of this sort, but on second thought, I still want to make the calls” (p. 382). For an 

authoritarian state, deploying the media as a vehicle for oversight and underpinning demands 

high maintenance in every sense. 

 Within an ever-changing boundary, Chinese journalists had to always walk a fine line 

between being critical and being constructive, for which they invented a set of strategies and 

continuously needed to reinvent them in a fluid context. As much as Chinese critical journalists 

continued to push the envelope, they were well aware that their oversight power was ultimately 

derived from the state power rather than a source independent of it. In the words of Yang 

Haipeng, a veteran investigative journalist, Chinese media’s oversight power is “an extension of 

the administrative power” by nature (Zhang, 2008, p. 39). The public’s perception of critical 

reporting also implicitly adopted this view. At its peak, Topics in Focus was often compared to 

be the contemporary of Justice Bao, an ancient Chinese official famous for being upright, which 

identified the program as the trustworthy part of the regime. Each episode of the program covers 



 52 

one issue and is thirteen minutes long. “The program can only be thirteen minutes long in 

contemporary China,” said its producer Liang Jianzeng, because once it is longer the program 

will have to address the underlying problems of the system, which will be hard to fix (Shi, 2008). 

In alliance with the regime’s strategy of depoliticization, the program also intentionally 

downplayed the political nature of news. As Stockmann (2013) found in her field work, this 

depoliticization strategy has been widely adopted by Chinese media practitioners. Its 

consequences are two-fold. On the one hand, new areas of reporting were opened up in 

unprecedented ways. A common lesson often taught by editors to journalists at this era was that 

any issue can be covered as long as they can find the right way. On the other hand, in pointing 

out particular problems while excluding criticism of the regime and its policies, the self-

censorship of critical journalists also served to strengthen the hegemony of the state (Chan, 

2002). As Huntington (1970) noted, “procedural regularity furnishes the dissenter with his 

opportunity and his opiate” (p. 44).   

In sum, the media system was reinvented as a vehicle for oversight and underpinning 

during the Jiang Zemin administration (1993-2003), which enabled the regime to better adapt to 

the legal-rational challenges of the adaptation phase. The CCP sponsored the institutional 

differentiation of the media system through which the latter became institutionally more 

independent in terms of both reporting and finance while still dominated by the hegemony of the 

state. As indicated by the CCTV’s reform, the institutional differentiation of the media system 

was initiated by the Party through the process of depoliticization and further consolidated by the 

process of commercialization. A closing reading the remarks of Zhu Rongji, the prime minister 

of the Jiang administration from, further crystalized how the media was conceived as a vehicle 

for oversight and underpinning. Characterized as regionally decentralized authoritarianism, the 



 53 

PRC’s central government had no direct control over how sub-national government managed 

regional matters, making it difficult to push through a sweeping market-oriented reform. Zhu’s 

remarks show that media oversight was instrumental in not only combating low level corruption 

but also “prodding all levels of governments to implement policies” and transforming the 

government’s “style and mode of working” from a player in the market to a regulator of it, all of 

which were pivotal for building a legal-rational institutional environment demanded by a market 

economy. Departing from the its traditional line about news reporting being primarily positive, 

the CCP granted media growing leeway on a functional ground. Rather than a clearly defined 

framework, the media as a vehicle for oversight and underpinning was a moving target that made 

the media’s autonomy fragile. Although there were back and forth, the media also gained more 

autonomy during the Hu Jintao administration (2003-2013) and developed what Lei (2019) 

identified as a contentious public sphere in China, which will be discussed in detail in my second 

paper.  

If institutionalization was China’s dominant institutional dynamics during the Jiang 

Zemin administration (1993-2003) and the Hu Jintao administration (2003-2013), then 

deinstitutionalization has stood out as the new trend since Xi Jinping took power in 2013. In 

grabbing unprecedented power during the past seven years, Xi has placed China under what 

Shirk (2018) called a “return to the personalistic rule.” A brief comparison between China’s 

major institutional changes under Xi as accounted by Shirk with the key institutional changes 

under Jiang and Hu as noted by Nathan (2003) shows that the former is a complete reverse of the 

latter:  



 54 

          (1) In 2018, the PRC passed a constitution amendment to abolish the two-term limit for the 

president, reversing the institutionalization of orderly succession processes as noted by Nathan 

earlier.   

          (2) Xi launched an unprecedented campaign against corruption which allowed him to take 

down rivals and promote the so-called Xi clan, reversing the institutionalization of meritocratic 

promotions as noted by Nathan earlier.  

          (3) As Xi concentrated the power of the Party and state in himself, central government 

bodies lost the autonomy in policymaking they obtained in the past two decades, reversing the 

institutionalization of bureaucratic differentiation as noted by Nathan earlier. 

It is beyond the scope of this article to explore why the CCP has reversed the course of 

institutionalization since Xi took over. But China’s recent change of course exemplifies what 

Pepinsky (2013) identified as the central dilemma in the institutionalization of authoritarian 

countries: “Elites in authoritarian regimes use political institution to structure political order. But 

these institutions are fundamentally vulnerable to strategic manipulation by the elites” (p. 631). 

With the reverse of institutionalization under Xi, the previous institutional differentiation of the 

media system has also been reversed accordingly in major ways:  

(1) The reverse of the depoliticization process. When Xi visited three major official news 

outlets (Xinhua News Agency, the People’s Daily, CCTV) in 2016, he ordered that “official 

media make the Party their surname,” reversing the depoliticization of media in extremely strong 

terms (Zhuang, 2016). The once fragmented censorship system was consolidated and centralized, 

inaugurating what some Chinese Journalists called “the total censorship era” (Jiang, 2018). Liu 

Wanyong, a leading Chinese investigative journalist, said that more than 100 investigative 



 55 

reports written by his team had been blocked from 2017 to 2019 due to the tightening censorship, 

leading him to make the decision to resign (Perlez, 2019).  

(2) The collapse of commercial press. The institutional differentiation of the media 

system in China was mainly achieved through and embodied in the rise and success of a large 

number of commercial press since 1993. But as the reader and the advertiser accelerated their 

migration to the internet since the popularization of smartphones, the commercial press industry 

has been on the brink of collapse in the past decades. More than 100 newspapers have ceased 

publication since 2009, most of which are commercial newspapers (Zhan, 2019). After suffering 

from a purge of leadership during the Xi era, leading liberal commercial newspapers such as the 

Southern Weekend and the Southern Metropolis Daily no longer hold national influences but are 

just struggling to survive (Guan, 2020). The digital transformation of liberal commercial media 

has also been doomed by a very hostile regulatory environment. For example, Qdaily, an 

innovative and successful online publication, has been continuously harassed by the government 

in the past two years to the brink of shutdown (Chen et al., 2019). Meanwhile, reliable sources of 

funding from the state have led to the resurgence of the party organs again, making the industry 

structure regressed to what it was like before the reform since 1993 (Wang & Sparks, 2019).   

          (3) The decline of investigative reporting. Once seen as the bearer of the growing 

independence of China’s media, investigative reporting also has suffered a sharp decline amid 

the collapse of commercial press and the tightening of censorship. In 2015, more than five 

leading Chinese commercial newspapers disbanded their investigative reporting teams (Ye, 

2018). Researchers found that from 2011 to 2017, the number of investigative journalists in 

China was reduced by half (Zhang & Cao, 2017). Chen (2018) noted that the quick decline of 

investigative journalists has left crises that were even politically sensitive uncovered. For 



 56 

example, after a flu pandemic broke out in 2018 in China, there were few reports about it. As of 

2019, Liu Hu, a veteran investigative journalist, lamented that “we are almost extinct in China” 

(Hazelbarth, 2019). 

 As China’s one-party system went through the process of deinstitutionalization in Xi’s 

drive towards personalistic rule, the institutional dynamics of media system prevailing before Xi 

took over were also reversed. With the repoliticization of journalism, the collapse of commercial 

press, and the exodus of journalists, the media system has lost the political, economic and 

professional foundation that had boosted its institutional differentiation in the two decades before 

Xi took over. As Zhan Jiang, a leading Chinese media scholar, told the New York Times, “there is 

hardly any reporting in China now. We have returned to the propaganda of the Mao era” (Perlez, 

2019).  

Conclusion 

Drawing on Huntington’s theory about the evolution of the revolutionary one-party 

system, this paper reviews the history of the PRC’s media system since 1949 and seeks to 

develop an overarching framework to understand its trajectory in terms of the regime’s macro 

institutional dynamics, which have been shifting over the past seven decades. It identifies three 

major phases driven by distinct institutional dynamics in the PRC’s development and analyzes 

how the media system was configured and reconfigured during each phase. In the transformation 

phase (1949-1976), the PRC inaugurated the institutionalization of its media system according to 

the communist institutional design, which was then reversed in the head-on collision between the 

charismatic leader Mao Zedong and the institution as a whole during the Cultural Revolution 

(1966-1976). In the consolidation phase (1976-1992), political parallelism developed in the 

media system as different factions embraced different visions for post-Mao China, but that 



 57 

parallelism was then largely erased during the clash between the reformist wing and conservative 

wing over the 1989 student protest. In the adaption phase (1992-2020), the PRC initiated the 

institutionalization of its media system under the guise of boosting its legal-rational authority, 

which has also been reversed in Xi’s drive towards a personalist rule. Each phase came full circle 

by beginning with the institutionalization of the media system in one way or another and ending 

with its deinstitutionalization, making China’s media reform a Sisyphean loop.  

 The Sisyphean loop in the PRC’s media history has three major implications. Firstly, a 

comprehensive understanding of China’s media reforms should take the overall institutional 

dynamics of the one-party system into account. The media system in a one-party system is 

influenced by many factors, such as policy, market and technology, but its development in China 

has proven to be fundamentally shaped by and aligned with the regime’s macro institutional 

dynamics during each phase. Those factors therefore need to be examined holistically in relation 

to the way the one-party system has maintained its legitimacy. For example, as the discussion in 

this paper has shown, the marketization of China’s media in the 1990s was deeply tied to the 

regime’s efforts to develop a legal-rational institutional environment, and its decline in recent 

years has also kept in step with the reversal of that development. Secondly, as the one-party 

system shifts its way of maintaining its legitimacy, which will set new institutional dynamics 

into motion, the Party will have to readjust its relationship with the media system from time to 

time. In this sense, the Party continues to have an uneasy relationship with its media system in 

spite of its domination over it. Media reform therefore is an integral and recurring part of the 

one-party system’s struggles to maintain its legitimacy. Thirdly, given the volatile nature of the 

institutionalization process in the one-party system, media reform pushed by the regime is 



 58 

inherently fragile. To fully understand media reform, it is therefore important to understand the 

particular conditions making it possible and to survey how these conditions may disappear.  

 

 

References 

 

Althusser, L. (2014). On the reproduction of Ccapitalism: ideology and ideological state 

apparatuses. United Kingdom: Verso. 

 

Brady, A. M. (2009). Marketing dictatorship: Propaganda and thought work in contemporary 

China. Rowman & Littlefield Publishers. 

 

Bunce, V. (1999). Subversive institutions: The design and the destruction of socialism and the 

state. Cambridge University Press. 

 

Burgh, H. (2004). The Chinese journalist: Mediating information in the world's most populous 

country.  Taylor & Francis. 

 

Chan, A. (2002). From propaganda to hegemony: Jiaodian Fangtan and China's media 

policy. Journal of Contemporary China, 11(30), 35-51. 

 

Chen, C., Li, C.& Yuan, Y. (2019) The Q daily is suspended again after being suspended for 

three months. Retieved from 

https://news.163.com/19/0828/18/ENMG8F4B0001875P.html. 

Chen, J.B. (2018). News is dead, and nobody cares. Retrieved from 

https://tech.sina.cn/i/gn/2018-03-23/detail-ifysnevm3414063.d.html 

Deng, X. (2011). Selected works of Deng Xiaoping (1975-1982). United States: Createspace 

Independent Pub. 

 

Ding, X. L. (2006). The decline of Communism in China: legitimacy crisis, 1977-1989. United 

Kingdom: Cambridge University Press. 

 

Guan, J. (2020). Silencing Chinese media: The "Southern Weekly" protests and the fate of civil 

Society in Xi Jinping's China. United States: Rowman & Littlefield Publishers. 

Guo, C. (1997). On the Mouthpiece Theory. Beijing: The Xinhua Press. 

Hallin, D. C. & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and 

politics. United Kingdom: Cambridge University Press. 

https://news.163.com/19/0828/18/ENMG8F4B0001875P.html


 59 

Han, G. (2011). Multiple historical facts about Hua Guo Feng. Yan Huang Chun Qiu, (2), 9-18 

Hao, H. (2010). The Central propaganda department in the early stage of the Cultural 

Revolution. Yan Huang Chun Qiu, (12), 16-22 

Hazelbarth, T. (2019) “We're Almost Extinct”: China's investigative journalists are silenced 

under Xi. The New York Times, July 12, 

https://www.nytimes.com/2019/07/12/world/asia/china-journalists-crackdown.html 

He, B., & Warren, M. E. (2011). Authoritarian deliberation: The deliberative turn in Chinese 

political development. Perspectives on politics, 9(2), 269-289. 

Hua, G. (2007). A political report at the 11th National Congress of the Communist Party of 

China. Retrieved from http://www.gov.cn/test/2007-08/28/content_729705.htm 

Huang, S. (2015). The monopoly of Republican era's press: Exploring and relfection of Cheng 

She-wo. Mass Communication Research, (123), 45-90. 

Huang, Y., Li, D., & Han, S. (2015). On the role of the People's Daily in the Great Leap 

Forward. Chuan Cheng, (7), 22-24. 

Huntington, S. P. (1970). Social and institutional dynamics of one-party systems. New York: 

Basic Books. 

 

Huntington, S. P. (1968). Political order in changing societies. New Haven: Yale University 

Press. 

 

Jiang, Y.N. (2018). The era of total censorship: what Chinese journalists are going through. 

Initium Media, 9 September 2018, https://theinitium.com/article/20180910-mainland-

censorship-journalist-in-china/ 

Kristof, N. (1989a, January 16). At the cutting edge of China’s New Journalism. The New York 

Times, p.12.  

Kristof, N. (1989b, April 25). China Bans Pro-Student Newspaper. The New York Times, p.12. 

Lei, Y. W. (2019). The contentious public sphere: Law, media, and authoritarian rule in 

China (Vol. 2). Princeton University Press. 

 

Lin, Z. (2003). Change: China from 1990 to 2002. Beijing: China Social Sciences Press.  

Liu, S. (1980).  Liu Shaoqi’s remarks on journalism work. Beijing, Beijing Xinwen Xuehui. 

Liu, Y. Z. (2009). Bai Yansong: democracy is more concrete, and the media should think what it 

should do. In Hu Z. & Li Y. (Eds), A mirror of the society: China’s media 1949-2009 

(pp.481-489). Beijing: Communication University of China Press.    



 60 

Lu, Q. (2006). Liu si mei bu ri ji. Hongkong. Zhuo Yue Wen Hua Chu Ban She.  

Mao, Z. (1977). On the unitary public opinions. In Selected Works of Mao Zedong (pp. 157-159). 

Beijing: People's Press. 

Mao, Z. (1968). Speech at the meeting in chengdu. Retrieved from 

https://www.marxists.org/chinese/maozedong/1968/4-012.htm 

Merton, R. (2016). Manifest and latent functions. Social theory re-wired: new connections to 

classical and contemporary perspectives (2nd edition). New York: Routledge, 68-84. 

 

Nathan, A. (2003). China’s changing of the guard: Authoritarian resilience. Journal of 

Democracy, 14(1), 18-26.  

 

Naughton, B. (2002). Zhu Rongji: The twilight of a brilliant career. China Leadership 

Monitor, (1), 1-10. 

 

Naughton, B. (2007). The Chinese Economy: transitions and growth. United Kingdom: MIT 

Press. 

Nee, V. (1989). Peasant entrepreneurship and the politics of regulation in China. In V. Nee, D. 

Stark, & M. Selden (Eds.), Remaking the economic institutions of socialism: China and 

Eastern Europe (pp. 169-207). Stanford, CA: Stanford University Press 

Osnos, E. (2009). The forbidden zone. New Yorker, July 20. 

 

Pan, Z & Lu, Y (2003). Localizing professionalism. In Lee, C.C. (Eds), Chinese media, global 

contexts, (pp. 210-231). London: Routledge Curzon Taylor & Francis Group. 

 

Pepinsky, T. (2014). The institutional turn in comparative authoritarianism. British Journal of 

Political Science, 631-653. 
 

Perlez, J. (2019). For China’s leading investigative reporter, enough is enough. The New York 

Times, 7 June 2019, https://www.nytimes.com/2019/06/07/world/asia/china-journalist-liu-

wanyong.html   

 

Pierson, P., & Skocpol, T. (2002). Historical institutionalism in contemporary political 

science. Political science: The state of the discipline, 3(1), 1-32. 

 

Polumbaum, J. (1990). The tribulations of China’s journalists after a decade of reform. In. C. C.. 

Lee. (Ed.), Voices of China: The interplay of politics and journalism. (pp. 33-68). Guilford 

Press. 

Qi, F.& Lu, X (2018). The patterns in China’s appointment of mayors. Guo Jia Xing Zheng Xue 

Yuan Xue Bao, (05), 69-75 

Qian, L. (2013). Mao Zedong and the Hu Feng incident. Yan Huang Chun Qiu, (4), 73-77. 



 61 

Repnikova, M. (2017). Media politics in China: Improvising power under authoritarianism. 

Cambridge University Press. 

Resolution on certain questions in the history of our party since the founding of the People’s 

Republic of China. (2008). Retrieved November, from http://www.gov.cn/test/2008-

06/23/content_1024934_6.htm 

Rofel, Lisa (2007). Desiring China: Experiments in neoliberalism, sexuality, and public culture. 

Duke University Press. 

 

Schramm, W. (1956). The Soviet communist theory. In F. S. Siebert, T. Peterson, & W. 

Schramm (Authors), Four Theories of the Press: The Authoritarian, Libertarian, Social 

Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do.  (pp.   

105-146). Urbana, Illinois: University of Illinois Press. 

Shen, B (2018). How Hu Yaobang launched and propelled the debate about the criterion of truth. 

Retrieved from http://www.aisixiang.com/data/108132.html 

Shi, F. (2008). The disappearance of a popular news program. Retrieved from: 

http://news.ifeng.com/society/5/200805/0501_2579_518401_1.shtml 

Shi, W. (1990). Maojin, fan maojin, fan fan maojin. The Party’s documents, (2), 7-10 

 

Shirk, S. L. (2018). China in Xi's" New Era": The Return to Personalistic Rule. Journal of 

Democracy, 29(2), 22-36. 

 

Shu, X. (2003). Why Topic in focus is doing less critical reporting. Retrieved from 

http://news.sina.com.cn/c/2003-09-15/14511746600.shtml 

Stark, D., & Nee, V. (1989). Toward an Institutional Analysis of State Socialism. In V. Nee,  D. 

Stark, & M. Selden (Eds.), Remaking the economic institutions of socialism: China and 

Eastern Europe (pp. 1-32). Stanford, CA: Stanford University Press 

Stockmann, D. (2013). Media commercialization and authoritarian rule in China. United 

Kingdom: Cambridge University Press. 

Sun,Y. (2003). Shi nian: cong gai bian wo men de yu tai kai shi. Beijing, Joint Publishing.   

Sun, Z.& Liu, T. (1999). A brief history of China’s media industry in the past half century. 

Xinwen Zhanxian, (10), 12-16 

Tang, W. (2018). The" surprise" of authoritarian resilience in China. American Affairs, 2 (1), 

101-117. 

Tian, Y., & Hu, J. (2006). Xiao Yang: The court must accept to the oversight of the public 

opinion. Retrieved from http://news.sina.com.cn/c/2006-11-08/214710446952s.shtml 

http://www.gov.cn/test/2008-06/23/content_1024934_6.htm
http://www.gov.cn/test/2008-06/23/content_1024934_6.htm
http://www.aisixiang.com/data/108132.html


 62 

Townsend, J. R. (1977). Chinese populism and the legacy of Mao Tse-Tung. Asian 

Survey, 17(11), 1003-1015. 

 

Vogel, E. F. (2013). Deng Xiaoping and the transformation of China. United Kingdom: Belknap 

Press of Harvard University Press. 
 

Walder, A. G. (2015). China under Mao: A revolution derailed. Harvard University Press. 

Wang, C. (2013). The key to the reform of the ruling party. Retrieved from 

http://theory.people.com.cn/n/2013/0304/c49150-20665961-3.html 

Wang, H. (2010). The End of the Revolution: China and the Limits of Modernity. London: Ver 

 

Wang, H., & Sparks, C. (2019). Chinese Newspaper Groups in the Digital Era: The Resurgence 

of the Party Press. Journal of Communication, 69(1), 94-119. 

Wang, S. & Xie, Z. (2013). Sudent Political Instructor and Governance of China by “Red 

Enginers”. Tsing Hua Journal of Education, 34 (6), 18-29. 

Wang, R. (2017). “Obedience to propaganda" and "respect for the law of Journalism": A study 

on the history of mentalities of contemporary Chinese journalists. Chinese Journal of 

Journalism & Communication, (4), 117-136. 

Weatherley, R. (2007). Politics in China since 1949: Legitimizing authoritarian rule (Vol. 11). 

Routledge. 

Whyte, M. (1989). Why hates bureaucracy? A Chinese puzzle. In V. Nee, D. Stark, & M. Selden 

(Eds.), Remaking the economic institutions of socialism: China and Eastern Europe (pp. 

233-254). Stanford, CA: Stanford University Press 

Wu, Z. & Yu, W. (2009). Deng ‘s battle with the “two whatever”. Retrieved 

fromhttp://news.ifeng.com/history/1/midang/200906/0629_2664_1224264_1.shtml 

Xu, C. (2011). The fundamental institutions of China's reforms and development. Journal of 

economic literature, 49(4), 1076-1151. 

 

Xi, X. & Jin, C. (2006), A brief history of the Cultural Revolution. Beijing, Zhong Gong Dang 

Shi Press  

Xu, Y. (2003). On the role of Deng Xiaoping in the debate about the criterion of truth. The 

Party’s documents, (4), 48-54 

Xu. Y. (2009). What has Village Election Brought about to Rural China? New Political E 

economy Review, (13), 1-21.  

http://theory.people.com.cn/n/2013/0304/c49150-20665961-3.html


 63 

Yang Weiguang and the golden era of CCTV. (n.d.). Retrieved from 

http://news.sina.com.cn/z/ysywg/ 

Yang, J. (2004). China’s political struggles in the era of reform. Hongkong: Te Qu Tu Shu Wen 

Hua You Xian Gong Si.  

Ye, T. Q. (2018). Who is going to support investigative journalists? Qing Nian Ji Zhe, August 

20, 111.   

Yu, H. (2008, May 5). The news war during the debate about the criterion of truth. The Southern 

Weekend, p. 27. 

Yu, J. (1988). The abortive 1956 reform of Chinese journalism. Journalism Quarterly, 65(2), 

328-334. 

Yang, M. (2012). How Deng’s southern talks were first reported. Shi Ting, (6), 52-56.  

Zhan, J. (2009). Critical reporting is bouncing back. Democracy and Science, (2), 28-31.  

Zhan, X. H. (2019). Wu Cai Ban Lan De Xin Xi Yu Xin Wen Sha Mo. Qing Nian Ji Zhe, (6), 

107  

Zhang, L. (2010). Hu Shuli: the most dangerous woman in China. Retrieved from 

http://www.chinanews.com/cul/news/2010/01-04/2052447.shtml 

Zhao, D. X. (2001). The Power of Tiananmen: State-Society Relations and the 1989 Beijing 

Student Movement. United Kingdom: University of Chicago Press. 

 

Zhao, Y. (1998). Media, market, and democracy in China: between the party line and the bottom 

line. Urbana: University of Illinois Press. 

 

Zhao, Z. (2009). Gai ge li cheng. Hongkong: Xin Shi Ji Chu Ban she.  

Zhu, H. (2010a). Comrades in the People’s daily: Wu Lengxi. Retrieved from 

http://www.aisixiang.com/data/33759.html 

Zhu, H. X. (2010b). Comrades in the People’s daily: Chen Boda. Retrieved from 

http://www.aisixiang.com/data/33762.html 

Zhu, R. X. (2015). Zhu Rongji on the record: The road to reform: 1998-2003. United 

States: Brookings Institution Press. 

Zhang, Z. A. (2009). Yang Haipeng: Empathy and anxiety as an integral party of my career. 

Qing Nian Ji Zhe, March 10. 38-41.  

http://www.chinanews.com/cul/news/2010/01-04/2052447.shtml
http://www.aisixiang.com/data/33759.html
http://www.aisixiang.com/data/33762.html


 64 

Zhang, Z. A. & Cao, Y. R ( 2017). A report on China’s investigative journalism in the new 

media era. Modern Communication, (11), 27-33.   

Zhuang, P. H. (2016). China’s top party mouthpieces pledge ‘absolute loyalty’ as president 

makes rare visits to newsrooms. South China Morning Post, Februrary 19, 

https://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/1914136/chinas-top-party-

mouthpieces-pledge-absolute-loyalty 

https://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/1914136/chinas-top-party-mouthpieces-pledge-absolute-loyalty
https://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/1914136/chinas-top-party-mouthpieces-pledge-absolute-loyalty

